De laatste kilometers in Nieuw Zeeland voor we vertrekken!

Dinsdag 14 maart 2017

Van Coromandel naar Auckland

Rond 9 uur zijn we vertrokken vanuit Coromandel (town), gelukkig weg uit dat stinkhok, naar Auckland. We gaan de route via de H’way 25 naar Thames en Waitakaruru rijden om vervolgens richting Miranda en Kawakawa Bay naar het noorden i.p.v. dwars door te steken naar Auckland. Na de afslag net voor Miranda laat de zon het afweten.

Bij Kaiaua wordt aangegeven dat verderop de weg dicht is richting het noorden maar waar precies weten we niet. Er stat iemand langs de kant staat van de weg naar auto’s te gebaren maar ons laten ze gewoon doorrijden. We besluiten zelf om te kijken tot hoever we kunnen komen en wie weet valt het wel mee. We hebben het eerder gehad en toen hebben we zelf een klein stukje via een ander weggetje langs het stadje gereden en toen kwamen we er ook. Een flink stuk verderop …. inderdaad weer borden dus we keren nu wel om en gaan nu via de Kaiaua Road richting H’way 2 en H’way 1 rijden. Ze hebben hier ook een aantal dagen noodweer gehad dus het is goed mogelijk dat er veel opruimwerk is en sommige wegen nog geblokkeerd zijn.

We komen in de buurt van Auckland en dat is dus een stuk drukker dan op welke andere weg die we in Nieuw Zeeland hebben gereden tot nu toe. Wat is dit een verschil in drukte. Ook de gehaastheid in het verkeer is hier duidelijk anders dan in het overige deel van Nieuw Zeeland heerst, de relaxte manier van rijden is hier niet te vinden. In Auckland wonen zo’n 1,4 miljoen mensen en in heel Nieuw Zeeland bijna 4,5 miljoen. Dus wel begrijpelijk dat het hier hectisch lijkt na 5 weken rijden in de rust en ruimte. Het worden zelfs 3 banen en soms 4 maar we hebben de afslagen wel op papier staan dus we vinden zonder moeite onze weg naar het Bavaria B & B, vlakbij Mount Eden (bergje in Auckland, waar als je bovenop staat bijna de gehele stad kunt zien). We zijn redelijk vroeg en kunnen onze koffers al op de kamer kwijt. Het ruikt hier in ieder geval fris en ziet er schoon uit. We besluiten eerst wat te eten halen want hebben best honger gekregen. Daarna de koffers her/ingepakt en de rugtassen voor onderweg. Dat scheelt ons morgenochtend weer tijd. We gaan Mnt. Eden niet meer beklimmen, alhoewel we het wel van plan waren. Maar we zijn ook best moe en gaan op pad om nog een kaart te kopen en te kijken waar we vanavond kunnen gaan eten. Er is hier in dit deel van Auckland niet zo erg veel te vinden. We lopen weer terug en drinken een wijntje op het terras én in de zon. Nog een laatste check en daarna gaan we eten.

Heel jammer dat we Jeroen en Petertje niet hebben kunnen zien want dat had ons wel heel erg leuk geleken. Toen we de reis samenstelde hebben we geen rekening gehouden dat ze op een eilandje wonen (ferry tocht) en dat we om hen te zien eigenlijk een dag langer in Auckland hadden moeten verblijven. Achteraf gezien een beetje erg dom, maar door het enthousiasme van zoveel mogelijk willen zien in een korte tijd is dit ons totaal ontschoten.

Terug op onze kamer heb ik geen zin meer om een blog te schrijven en pak mijn e-reader. Ruud ligt al te lezen. We liggen zowat te slapen rond 9 uur en besluiten op tijd de lamp uit te doen. We moeten om half 7 op, aankleden, ontbijten en daarna de auto inleveren bij het vliegveld. Omdat we niet zo haastig willen zijn nemen we ruim de tijd voor alles. We hebben een heel lange dag, nacht en dag/nacht voor de boeg om thuis te komen dus nu alle rust nemen die we kunnen.

Overmorgen ……… in ons eigen bed!