Nog één keer omkijken en dan richting huis!

Woensdag 15 maart 2017

Van Auckland naar huis!

Om half 7 gaat de wekker en we kleden ons aan. De laatste uurtjes in Nieuw Zeeland. We ontbijten maar de eerste boterham krijgen we beiden amper naar binnen. Er zit kaas op en dat is denk ik achteraf te droog geweest. De yoghurt ging namelijk wel. Toch nog maar eentje want eer we iets kunnen eten duurt wel even. Gelukkig gaat de tweede met jam erop wat beter. De auto hebben we al ingepakt en kunnen zo vertrekken. Ook de luchthaven is makkelijk te vinden en het is wat minder druk dan gisteren. Het verkeer gaat de stad in en wij eruit en dat scheelt enorm. Aan de ene kant zijn we blij dat we naar huis gaan omdat we toch wel erg moe zijn geworden maar aan de andere kant…. we hadden nog zoveel meer willen zien. Maar het is goed zo. Wie weet komen we ooit nog terug hier en dan gaan we met een camper want dat is toch onze manier van het ultieme reizen.

We kunnen terugkijken op 5 volle weken prachtige natuur, mooie onderkomens, het reizen zelf, steeds weer nieuwe gebieden ontdekken, tegen verrassingen aanlopen, etc. Het is wel heel anders dan ons vorige avontuur in Zuid Afrika. Maar we hebben heel erg genoten. Nu ons opmaken voor de lange vliegreis. We moeten om half 11 ons melden bij de luchthaven om om half 2 te vertrekken naar Singapore. Dus nu eerst de auto inleveren. Ook dat is zo gebeurd en we wachten op het vliegveld tot we de koffers kunnen inleveren.

We hebben totaal zo’n 6100 km gereden. Op het Zuidereiland 4300 km en op Noordereiland 1800 km. Best veel nog voor zo’n niet al te groot land.

Daarna gaan we wat winkeltjes bezoeken, iets eten en naar buiten kijken om de vliegtuigen te zien landen en vertrekken. Je zoet toch wat om de 3 uur te overbruggen. De douane en de security check hebben we ook al gehad. Nog een laatste keer plassen voor we vertrekken want dat zit er voorlopig niet in, dat kan pas als we in de lucht zijn.

Om kwart voor twee zijn we klaar voor de start. Altijd een moeilijk moment voor mij net als de landing op de baan als het vliegtuig de grond raakt. Ik hou Ruud goed bij zijn hand vast, en na veel geraas over de baan ….. yes we zijn los en kunnen proberen te gaan ontspannen. Heb 3 films gekeken voor we 10 uur later landen op Singapore Airport. Daar hebben we 5 uur de tijd om ons te vermaken. Veel winkels met heel dure tassen, parfumeries, drank, kiosken met bladen boeken en snoepgoed, etc. We gaan naar het hotel waar we op de heenweg hebben geslapen en gebruiken daar onze vouchers om 2 uur rust te nemen in een relaxruimte waar je eventueel ook kan douchen. Ik ga even op de bank liggen en Ruud kijkt naar z’n mail en surft wat op internet. Na 2 uur wegwezen daar en verder rondkijken tot het 23.55 uur is om dan het vliegtuig in te stappen naar Amsterdam, waar jullie nu al een paar uur mogen stemmen voor de Tweede Kamer verkiezing.

Wat een lange zit, nu één van 13 uur, maar dat komt ook omdat het nu nacht is dus donker, ook in het vliegtuig gaan de lichten uit. Ik ga mijn lenzen maar eens uitdoen. Ben moe maar kan anders mijn ogen niet dichtdoen, slapen zal er wel niet inzitten, maar zolang je ogen te moeten openhouden is effe teveel. Na een paar uur heb ik ze maar weer ingedaan al is het nog zeker 8 uur vliegen tot A’dam. Ik kijk nog een film en luister wat muziek. De nacht sleept zich voort, we reizen met de nacht mee terwijl het straks als we aankomen in Nederland het rond 6.00 uur in de ochtend Nederlandse tijd zal zijn. Om 4 uur krijgen we nog een ontbijt en daarna nog een uur vliegen tot de landing wordt ingezet. Hij landt op de Polderbaan dus dat wordt zeker 12 minuten taxiën naar de Gate. De landing ging gelukkig heel soepel dus daar ben ik blij mee.

Nu het vliegtuig verlaten en zijn al heel snel door de paspoort controle, daar komt niemand bij kijken dus dat gaat ook lekker snel. Daarna kunnen we de koffers ophalen na 6.45 uur. We zien ze al heel snel op de band aankomen, dat scheelt ook weer tijd. Dan nog door de douane waar niemand je tegenhoudt. Ze staan er wel maar doen verder niks. Als je wat aan te geven hebt moet je dat zelf maar aangeven. Dat doet dan toch niemand als je toch niet wordt gecontroleerd of ben ik nou zo dom. We lopen door naar de desk waar we aangeven dat ze de door ons bestelde taxi kunnen oproepen. Zo’n 10 minuten gewacht en yep daar komt tie aan.

Donderdag 16 maart om 8 uur in de ochtend stappen we ons huis binnen (in NZ is het nu 12 uur later dus al avond). Wat is het dan ineens raar …. we zijn weer thuis! Doodmoe zetten we eerst koffie en in de tussentijd beginnen we met uit- en opruimen. Zo gaat dat de hele dag door met dingen opbergen, wassen, boodschappen doen, post sorteren, etc. Als je even gaat zitten en je ogen dicht doet ben je weg. Dus doorgaan want we willen pas vanavond gaan slapen. Wie weet heb je dan minder last van een jetlag de komende week.

Rond half 8 zitten we na een bakkie koffie op de bank TV te kijken en onze luikjes vallen regelmatig dicht. Afwachten tot het moment dat één van ons voorover klapt of van de bank duvelt. We redden het ff wat langer dan een half uur voor het zover is en gaan naar boven. We hebben nu meer dan 50 uur niet geslapen, gaan om half 9 naar bed en worden pas 12 uur later wakker voor het eerst na 40 dagen weer in ons eigen bed!

Nieuw Zeeland … een land met een grote diversiteit aan landschappen, weinig “wilde” dieren, heel veel schapen en koeien, behulpzame aardige rustige mensen, weinig criminaliteit, geen lawaai, huizen van vervallen tot heel goed onderhouden, badplaatsen met veel toeristen en heel weinig buiten de gebaande paden om (gelukkig!), highways met maar 2 stroken (het mag de naam highway niet dragen als je dat met Nederland vergelijkt) meestal kronkelend, heel veel bochten direct achter elkaar dus, maar waar je wel 100 km/h mag rijden wat je natuurlijk niet lukt, weinig auto’s, aardbevingen en naschokken, natuurverschijnselen die we hier niet hebben zoals de geisers, thermale bronnen, watervallen, modderpoelen, heetwater bronnen, kraters, subtropische planten, oerbossen, groene weilanden tegen de heuvels op, rotsen, bergen, vulkanen. Kortom …. heel anders dan Nederland!