Yosemite NP

dinsdag 3 juni 2014

Op weg naar het eerste Nationale Park: Yosemite

Al vroeg wakker dus we kunnen al vroeg op pad. De deur die gisteren niet meer open kon ….. Ruud heeft het zelf gelukkig kunnen oplossen. Na veel gepruts met die deur ging die weer normaal open en dicht. Weer een zorg minder. Het is echt wennen. We hopen dat we niet nog meer van die geintjes krijgen. Gestress op niks af. Eerst maar eens een bakkie koffie en wat brood. Alles vastgemaakt wat los kan rammelen. Daarna met de camper naar een winkel waar ze ook verse groenten, fruit en vlees verkopen. Dat hebben we gisteren nergens kunnen vinden nl. Pas na half 11 konden we echt op pad. Na het verlaten van de snelweg bij Manteca via de CA-99 hebben we veel olijfbomen en wijngaarden gezien. Mooie heuvels met kaal geschoren gele begroeiing met af en toe wat bomen erop. Lijkt erop dat ook hier alle begroeiing door de brand van vorig jaar weggevaagd is en nu alles opnieuw aan het groeien is. Ook rijden we nu een gedeelte binnen waar veel bomen zwart geblakerd zijn. We kunnen het aantal bomen wat er nog staat niet vergelijken omdat we hier nog nooit zijn geweest. De aanblik is erg triest. Inmiddels zijn we het park al ingereden via Highway 120 en zien nog meer zwarte bomen. Na een aantal mijl verandert dan toch de aanblik en worden de bomen al groener en mooier. Het wordt heuvelachtiger en dat gaat over in meer bergen. Wat een prachtige weg. We slingeren door de bergen heen. We klimmen hoger en hoger. Af en toe weer iets naar beneden. Wat een prachtige uitzichten op de rotsachtige bergen, de Merced River, een prachtig gelegen groen/blauw meer. We zien de Hetch Hetchy Aquaduct wat het water transporteert naar San Francisco. Het Hetch Hetchy Reservoir is een bron van drinkwater en verzorgt en zorgt ook voor elektriciteit voor de stad San Francisco. Onderweg af en toe uitgestapt om foto’s te maken. We naderen nu Yosemite Valley. De Tom Tom stuurt ons wederom vandaag een richting op die we niet moeten hebben, maar ik heb de kaart erbij en weet gelukkig goed te navigeren. Daar is onze camping voor de komende 2 nachten. Ruud heeft geweldig over de smalle steile bergwegen gereden. Dus geen zorgen meer of we met de camper uit de voeten kunnen. We zien onze camping “Upper Pines Campground” en checken in bij de poort. We hebben geen hook-up dus geen electra en kunnen niet rechtstreeks afvalwater dumpen. Ook geen wifi, dus dit verhaal sturen we vanaf een andere campground over een paar dagen. We staan aan de buitenrand van de camping, heel rustig hier tussen de bomen en aan het water. ’s Nachts kunnen hier beren lopen en die komen af op alles wat ruikt. Op onze plek (226) hebben we een bear locker. Daar moet ’s avonds al het voedsel, bodylotion, tandpasta etc. in, eigenlijk alles wat ruikt en niet in de koelkast ligt. We zien nog geen beren, maar wel veel eekhoorns. Die zijn echt heel ”brutaal”. Zitten bijna aan je teennagels te knabbelen.

We hebben echt van deze dag genoten en voor ons gevoel hebben we nu echt vakantie. De pasta smaakte heerlijk. Na het eten nog wat foto’s gemaakt van de Half Dome en Sentinel Rock. De zon zakt nu vrij snel achter de bergen weg, maar de laatste aanblik is prachtig. De toppen worden heel mooi belicht. Het is hier al vroeg donker, met een drankje en wat chips buiten gezeten om na te genieten van deze dag.