Wandelen in Yosemite NP

Woensdag 4 juni 2014

Wandelen in de prachtige omgeving van Yosemite Valley

Vanochtend voor het eerst tijdens onze vakantie wat langer geslapen … tot half 8! Nog een half uurtje liggen, we hebben geen haast vandaag. Na de koffie en ons gewassen te hebben in het toiletgebouwtje, hebben we ontbeten en de rugtassen ingepakt met veel flessen water, brood en wat müesli repen. We gaan vandaag 3 routes lopen.

Eerst iets over Yosemite Valley, dit is een door een gletsjer gevormde vallei, met aan de ene kant Half Dome (een 670 meter hoge rots - de steilste in de VS) en aan de andere kant El Capitan, een 900 meter hoog blok graniet. Via grote watervallen (waaronder twee van de hoogste ter wereld), valt smeltwater tot op de bodem van de vallei, waar het wordt afgevoerd door de Merced River door een gebied met weiden en bossen.

We beginnen met de Lower Yosemite Fall Trail. De shuttle bus die we willen nemen stopt vooraan bij de camping en we rijden naar de Lower Fall. Wat een prachtig uitzicht op de waterval. Het water dendert naar beneden en je voelt het water wat opspat over je heen sproeien. Een eind gelopen en nog steeds prachtige plaatjes van de waterval, Sentinel Rock , de Half Dome (een granietkoepel) en de granieten rots El Capitan. We zijn teruggelopen en de weg overgestoken om de Cook’s Meadow Loop te lopen. Een werkelijk prachtig uitzicht op Glacier Point en de Royal Arches.

Onderhand is het wel tijd om de broodjes die we meegenomen hebben op te eten. We zoeken een schaduwplekje op want het is inmiddels aardig warm aan het worden. Daarna de brug over de Merced River overgelopen, waar mensen aan het raften zijn. We hebben weer genoeg energie om de volgende loop te doen naar Mirror Lake/Meadow. Over een bospad al stijgend en slingerend langs de Tenaya Creek. Veel bomen die in het water liggen en roodgekleurde stenen. En daar opeens …. een prachtig stuk rots in het water. Het rotsblok spiegelt in het loepzuivere water. Dus een dubbel rotsblok te zien. Het heet niet voor niets “Mirror” Lake. Werkelijk astonishing. De foto is ook erg goed gelukt vinden we zelf. Inmiddels is mijn batterij van m’n kleine fototoestel bijna leeg dus voor mij geen pictures meer tot morgenavond (dan hebben we weer stroom!) als tie weer opgeladen is. Ruud gaat lekker door met fotograferen. Na deze wandeling weer met de shuttle bus terug naar de camping. Geen heftige trails gedaan vandaag (van meer dan 20 km). Dat is ons net even te zwaar op dit moment. Net gegeten, afgewassen en ons blog bijgewerkt. Nu tijd voor lekker lui achterover zitten. Morgen vroeg opstaan want we hebben een lange rit voor de boeg, zo’n 600 kilometer naar Barstow. Een tussenstop voor we naar Las Vegas gaan.