Nog een klein stukje door Zion NP op weg naar de Hoodoo's!

maandag 9 juni 2014

Van Zion NP naar Bryce Canyon

Vanmorgen wat later opgestaan. Vandaag hebben we niet zoveel kilometers (mijlen) te rijden. By the way .. 1 mijl is 1,6 km. Eerst ontbijten … geroosterd brood met een dikke laag jam erop. Ook hebben we laatst kaas gekocht. Geen gewone te vinden, maar dit is er één met rode pepers erin. Heel scherp maar wel lekker. Ook een behoorlijke laag pindakaas op een geroosterd broodje smaakt prima! De RV rijklaar gemaakt en we gaan op weg naar de tunnel die ons Zion NP uitleidt. Jammer eigenlijk want dit is zo’n mooi park! Weer een heel smalle bergweg die omhoog slingert met haarspeldbochten. Beautiful! (gelukkig het meeste aan de bergkant gereden). Bij de tunnel moeten we wachten totdat de ranger ons het sein geeft dat we er door mogen rijden. RV’s zijn nl. te hoog en te breed om samen met het tegenover liggende verkeer door de tunnel te kunnen rijden. Dus we rijden straks in het midden van de tunnel over 2 rijbanen. Het duurt niet lang en we mogen de tunnel in. En daar komt de beroemde Checkerboard Mesa, een grote kalkstenen rots in een schaakpatroon, in beeld. Gauw de RV uit en op de picture zetten. Het heeft een patroon van een schaakbord. Na Zion NP laten we de rotsen achter ons en zijn heel benieuwd wat er nu gaat komen. Via Highway 89 N gaan we richting Bryce Canyon. Net voor Glendale rijden we langs een oude Trading Post. Echt antiek om te zien, tuintje erom heen. Oude auto’s overal langs de weg in weilanden of bij oude krotten van huisjes. Rond 11 uur …. koffietijd … een aangename temperatuur buiten en drinken al genietend van het uitzicht onze koffie op. De weg is versmald naar 1 rijstrook dus we moeten wachten tot de man buiten het seinbord van STOP naar SLOW draait. Geen stoplichten zoals in Nederland die zulke dingen regelen. In de Asay Creek staat het water hoog en stroomt hard door. De meeste rivieren die we tot nu toe hebben gezien staan bijna tot helemaal droog. Nog maar een klein stukje rijden totdat we in Bryce zijn. We kunnen ons niet voorstellen dat daar hoodoos staan gezien het landschap waar we nu doorheen rijden. Veel kreekjes, groen gras, bergen, bomen. We rijden al een tijdje langs de Sevier Rivier. We rijden nog maar net op de UT Highway 12 door Dixie’s National Forest en zien de prachtig gekleurde hoodoos met af en toe witte punten. Magnificent! De RV uit en foto’s maken. Dit gedeelte heet Red Canyon. Dit beloofd wat…. We verlaten Dixie’s National Forest en het landschap is weer groen met ook veel Ponderosa pines. De East Fork Sevier River staat hier droog. Omdat we regelmatig de camper in en uit zijn gegaan om foto’s te maken komen we net na 1 uur op de camping “Ruby’s Inn” aan. Eerst maar eens onze magen vullen. Daarna water, electra en afvoer aangesloten. We besluiten vanavond vroeg te gaan eten omdat we het park in willen. Om kwart voor zs stappen we de shuttlebus in op weg naar Bryce Point waar je een schitterend uitkijkpunt hebt. De foto’s en de filmpjes die we ervan gezien hebben op o.a. YouTube liegen echt niet. Wat een kleurenpracht, rood met witte punten en een vergezichten …! Ook bij Sunset Point uitgestapt. Wat een prachtige hoodoos, dit zijn de rode zandpilaren in de canyon, en wat kun je ver kijken. Zo mooi … we hebben er geen woorden voor! Op de terugweg in de shuttlebus stopt de chauffeur omdat er herten aan de kant van de weg staan. Die kunnen we ook nog even “meepakken”. (Ik weet niet wanneer ik de foto’s kan uploaden zodat jullie het kunnen zien, want wifi verbinding is hier vreselijk slecht of werkt niet. De foto’s van Zion hebben jullie ook nog tegoed). Heel veel plaatjes schieten en we besluiten om morgen rond het middaguur weer Bryce in te gaan naar andere uitkijkpunten en van daaruit te gaan hiken. Wie weet lukt dat niet omdat Ruud gisteren een kuitblessure heeft opgelopen en nogal strompelt. Dat zou heel jammer zijn want hier hadden we ons nou net heel erg op verheugd: Bryce Canyon te gaan zien met eigen ogen en de canyon in naar beneden wandelen zodat we tussen de hoodoos staan. Duimen maar! Nu eerst douchen en wat warms aantrekken. Het koelt hier verschrikkelijk af en zitten voor het eerst binnen met vesten aan. Het wordt vannacht rond de 5 graden en hebben de dekbedden al op ons bed liggen. Lekker slapen en morgen gezond weer op RUUD!!!!!