Naar o.a. de bergkammen van Capitol Reef

woensdag 11 juni 2014

Van Bryce Canyon naar Capitol Reef

Blij dat we eergisteren avond al naar Bryce Point zijn geweest om de hoodoos te fotograferen. Gisteren wat later in de middag trok het steeds verder dicht en waren de kleuren niet echt warm meer om te zien. Mazzel voor ons dus! Wederom vroeg wakker vanmorgen en vertrokken om 8 uur. We besluiten via de Highway 22-N en de Highway 62-N naar Capitol Reef te rijden en niet via de 12 (dat is een erg mooie weg, maar wie weet wat dit te bieden heeft). Het is zonnig als we vertrekken maar al snel komen er meer wolken. De weg is zo slecht dat we in de stoelen een gratis massage krijgen. We hebben nog geen tegenligger gezien en ik besluit te gaan turven. Het is zo verlaten in dit stukje niemandsland. Er is zelfs nog geen huis te zien. De strepen op de weg zijn er in de loop van de tijd bijna afgesleten, geen verlichting. We vragen ons af hoe dit er bij nacht uit zal zien … veel sterren …. Er is hier nl. totaal geen lichtvervuiling. Maar daar gaan we niet op wachten … we willen Capitol Reef zien. Een aantal koeien steekt plotseling de weg over en we gaan op de rem. Ze nemen er de tijd voor en daarna “rennen” ze de heuvels op naast ons … fun ! Struiken en op de achtergrond bergen en in de groene weilanden grazen koeien en kalfjes. Ineens een grote boog aan de zijkant van de weg met de tekst “Sweetwater Ranch”. Dit doet ons denken aan western films. Wat een stilte heerst hier met alleen het geluid van krekels als we buiten de RV zijn. We zien een paarden ranch … de paarden lopen verderop te grazen in de wei. De lange heuvelachtige weg verandert in een heel smalle zeer bochtige weg met rotswanden aan beide zijden. Helaas kwam er een chipmunk voor onze wielen en die hebben we geplet, sorry chipmunk! Een overstekend konijn heeft de camper gelukkig wel overleefd. We rijden langs een rivier … koeien …. heel veel koeien, zwart, bruin, gelig, creme wit. Welgeteld hebben we 5 tegenliggers gehad op de Highway 22–N (44 mijl tot Otter Creek). Voor we afslaan naar de UT 62-N zien we Otter Creek State Park al liggen. We komen in de bewoonde wereld, een aantal huizen én strepen op de weg! We zien het Otter Creek RV park met het meer. Een “antieke” bezinepomp die nog steeds gebruikt wordt, oude auto’s…, zo leuk om die te fotograferen net als de houten krotten die voor opslag of wonen gebruikt worden. Ook langs Greenwitch hetzelfde laken een pak. We slaan af naar de UT 24 E en komen langs Fish Lake maar zien ook de reusachtige berg Fish Lake Hightop 11663 ft. liggen. We gaan de weg af om koffie te zetten. Daar staat ook een RV en een wat ouder Hollands echtpaar zit bij een tafeltje ook koffie te drinken. We beginnen te praten met hen en zij komen vanaf het Yellowstone Park en in Salt Lake City is het erg slecht weer geweest. Tornado’s, etc. Dus ze hebben er niet zo’n leuke rit opzitten. Zo’n drie kwartier heel gezellig met hen zitten te kletsen, maar we moeten nu echt door. Het is hier ook bewolkt en we vrezen dat het niet zo’n mooie dag zal worden om foto’s van de bergkammen te gaan maken. Op de camping “1000 Lakes RV Park” in Torrey net vóór de ingang van het NP aangekomen hebben we ingecheckt en muffins, die ze hier zelf bakken, besteld voor morgenochtend. Het ziet er nu dreigend uit en je hoort het gerommel van onweer. Na het eten begint het ook te regenen. We hopen dat het snel zal overwaaien zodat we morgen als we het Capitol Reef NP doorkruisen richting Arches nog mooie uitzichten op dit typische landschap hebben. Dus nu geen ondergaande zon op de bergen. We hebben wel een plek (site 49) met een schitterend uitzicht op de bergkammen. Tijd om de camper eens schoon te maken na al het stof van Bryce. Het begint nu toch op te klaren en de zon zal denken we vanavond de rotsen mooi gaan opkleuren. Vanavond eten we gebakken aardappeltjes met op z’n Amerikaans kingsize hamburgers en gemengde sla.

Aangezien we hier internet hebben ben ik nu bezig met ons blog bij te werken en een aantal foto’s te uploaden zodat jullie ook de natuur van Zion en Bryce kunnen zien. Het loaden van de foto’s gaat erg langzaam, zo’n 2 per half uur. Maar alles beter dan gisteren want dat was echt droevig. Morgen groots boodschappen inslaan want de aankomende 2 dagen staan we op een camping zonder enige luxe, ver weg in het park, geen winkel in de buurt en ook geen wifi, dus we laten weer van ons horen op 14 of 15 juni. Tot dan!

Achtergrond info over Capitol Reef:

Torens, koepels, bogen en hoge kliffen in uiteenlopende kleuren: Dit park is beroemd door zijn kleurrijke zandstenen rotsen in allerlei bijzondere vormen. Daarnaast vind je er verlaten en weer gerestaureerde Mormoonse nederzetting en de prehistorische Petrogliefen van de Fremont Culture Indianen!

Het langgerekte Capitol Reef National Park bestaat uit twee delen. In het noorden ligt Cathedral Valley, een woestijnlandschap met daarin hoog uitstekende zandstenen rotsen die door hun vorm aan kathedralen doen denken. Het voornaamste geologische fenomeen in het zuiden is de Waterpocket Fold, een rechte, 160 kilometer lange plooi in de aardkorst. De immense wanden van deze plooi bestaan uit rotslagen die zijn gevormd tijdens verschillende geologische tijdperken. Die wanden zijn door krachten in de aardkorst helemaal schuin gedrukt, waardoor de verschillende rotslagen zichtbaar zijn geworden. Midden tussen de kale rotsen vind je ook nog een prachtig begroeid gebied rondom de Fremont River. Mormoonse kolonisten hebben hier vroeger een nederzetting gesticht, waar zij gewassen teelden en boomgaarden aanlegden.

Er is bewijs gevonden dat tijdens de Prehistorie langs de boorden van de Fremont River menselijke activiteit was van een volk dat men nu de Fremont noemt. Later waren het vooral de Paiute die dit gebied doorkruisten. De Dominguez-Escalante Expeditie trok in september 1776 door Utah maar van een bezoek aan dit gebied is niets genoteerd. Zeker is dat John Charles Frémont in de winter van 1853-54 deze omgeving verkende, op zoek naar een route voor treinverkeer van Kansas City naar Californië.