Boosaardige kabouters en indrukwekkende bogen!

donderdag 12 juni 2014

Door Capitol Reef NP naar Arches via Goblin Valley State Park

Vanochtend net voor vertrek hebben we de muffins opgehaald … die ruiken lekker. We besluiten er eerst eentje te nemen als ontbijt. Verschillende smaakjes hebben we gekozen. Heerlijk! Al snel rijden we het National Park in. Helaas kan ik geen foto’s maken omdat bijna alle mooie bergen aan de linkerkant van de weg liggen en er bijna geen parkeerplekken zijn om even langs de kant van de weg te stoppen om foto’s te maken en vooral te genieten van het afwisselende landschap. Hele hoge rode kliffen … en natuurlijk is dit ook ontstaan in de prehistorie. We zien eerst de heuvelrug van Waterpocket Fold, wat een pracht en kort daarna de Chimney Rock (lijkt op een schoorsteen), de Twin Rocks, Flute Walk en The Castle. Eindelijk dan toch een stopplaatsje gevonden bij een enorme hoge rotswand waar Petroglyphen, dat zijn rotstekeningen die ooit door de Fremont indianen gemaakt zijn. Erg mooi om te zien van zo dichtbij. De “zandgordijnen“ die erg dun zijn door afslijting van wind en regen, zo fragiel. Nog een flinke storm en dan vallen ze om lijkt het. Ooit is hier een woestijn geweest waar in de poeltjes amfibieën en reptielen hebben geleefd. Het zand is door erosie versteend en daardoor krijg je dus de rode kliffen. We rijden langs de Fremont River. In het begin was het park zo mooi rood maar nu wordt het al grijzer. Een versteende woestijn met puntige versteende zandbergen. Afgewisseld door een deel wat net lijkt op een maanlandschap, maar ook dit is heel speciaal om te zien. Grijs en grauw. Daarna zien we weer ronde witte bergen met roze strepen die horizontaal lopen. Fenomenaal dit landschap. We zijn al een tijdje het park uit, maar hebben het bord gemist. Plots steekt er een kalkoen met een aantal jonkies de weg over. Op de rem, want een chipmunk hebben we ook al geplet en we willen niet meer lijkjes achterlaten. Is wel koddig om te zien hoe ze oversteken al waggelend achter moeders aan. De bergen lijken de structuur en kleur van de grijze huid van olifanten te hebben. Na het “grijze” gedeelte wordt het landschap wat groener. Wat een prachtig park, ook het deel dat we na het verlaten van Capitol Reef NP hebben gezien door de tegenstellingen in vorm , kleur en structuur. Bij Hanksville gaan we linksaf om op de 24-E te blijven. We steken de Dirty Devil River over. Een klein vliegveldje links en weer een mooi uitzicht op de bergen en rotsen zoals in Capitol Reef. Elk park lijkt z’n eigen kenmerken/eigenaardigheden te hebben. Nou ja … lijkt? Het is zo! We stoppen op een plek waar we uitzicht hebben op verschillende bergen waarvan de namen op een kaart zijn aangegeven: De Henry Mountain, Boulder Mountain, Factory Mountain, Thousand Lakes Mountain, Brigham Butte, Gilson Butte en Temple Mountain. Wat een schitterend vergezicht!

We gaan weer verder en slaan af naar het Goblin Valley State Park. Een wel heel smalle weg waar je liever geen tegenliggers wil hebben. Dit park valt niet onder de Nationale parken dus we moeten hier apart entreegeld voor betalen. In dit parkje heb je ook uitzicht op de Temple Mountain die 6673 ft hoog is. En The Castle, die je overigens veel vaker qua naam tegenkomt. Goblin Valley is een klein State Park, dat ongeveer 2 mijl lang en 1 mijl breed is. In de vallei staan duizenden wonderlijk gevormde rotsfiguren, de meesten zijn niet meer dan 2 of 3 meter hoog. In 1949 heeft de vallei de naam Mushroom Valley gekregen, omdat veel van de rotsfiguren gelijkenis vertonen met paddestoelen. Later werd de naam veranderd in Goblin Valley. Ook dat is een goed gekozen naam omdat je met gemak een heel leger boosaardige kabouters in de rotsfiguren kan zien. De Goblins hebben, net als de ondergrond, allemaal dezelfde chocoladebruine kleur. Planten kunnen in deze droge, warme omgeving maar nauwelijks overleven. Zodra we voorbij de ingang zijn zien we 3 grote lange figuren die lijken op de Three Gossips ( de drie roddeltantes). Die vind je naar mijn weten wel in Arches maar misschien hebben ze hier wel dezelfde naam als daar. Met wat fantasie zie je in heel veel formaties de vreemdste/leuke figuren. Zo zie ik een aantal dolfijnen die omhoog uit het water lijken te komen, een olifant, kabouters, paddenstoelen te over. Je kunt erop klimmen, eronder staan of liggen of er gewoon langs wandelen, het is net een doolhof! Boven waar we de camper hebben staan gaan we lunchen bij een overdekt terras waar je uitkijkt op de goblins. Lekkere koele bries in tegenstelling met de hitte beneden tussen de goblins. Het is niet het meest gunstige tijdstip van de dag voor foto’s omdat de zon fel en loodrecht boven de formaties staat, maar het is erg leuk om het gezien te hebben. Echt de moeite waard om daarvoor een stukje om te rijden.

We vervolgen onze weg via de Highway 24-E en slaan rechtsaf de I-70 richting Green River … wat een uitzichten/vergezichten …. We raken er niet op uitgekeken. We vinden bijna alles even mooi en telkens zeer verrassend om te zien. We komen bij het Green River State Park maar die slaan we over omdat we door moeten naar Arches. We kunnen natuurlijk niet alles bekijken wat we onderweg tegenkomen, al is dat wel eens moeilijk. Je wilt eigenlijk bijna alles op de foto vastleggen. Inmiddels hebben we na aankomst in SF en 10 dagen onderweg met de camper, samen al bijna 1000 foto’s gemaakt. Eerst de bergschoenen uit, want die heb ik nog steeds aan en heel hete voeten. Wat een verademing … lekker met m'n blote voeten in de RV met de koude bries van de airco erop. We steken de Green River over die erg breed is en het water staat hoog. Grote groene weilanden. Plots bij Floy duikt er een berg op …. Het lijkt wel een slagschip, formaat van tig keer de Titanic, huge! Nu verder via Highway 191-S langs Arches NP. In de verte zien we de La Sal Mountains, op de grens van Colorado liggen. Op de toppen ligt sneeuw. Die gaan we wel vastleggen op de picture als we in het park zelf zijn. Nu eerst naar Moab om boodschappen te doen. Is een stukje verder dan de ingang van het Park zelf waar onze camping is. Bij Moab Airport kun je helicoptervluchten boeken. Na boodschappen te hebben gedaan bij de City Market met een kortingspas gaan we richting camping. Deze camping, “Devils Garden Campground”, ligt in Arches NP helemaal aan het eind (dus in het noorden van het park. Zo’n 20 mijl vanaf de ingang. Het begint hard te regenen. Dit hebben we nog niet tijdens onze rondreis meegemaakt. Maar eenmaal op weg via een kronkelend steil pad omhoog/naar beneden en weer omhoog met haarspeldbochten (leuk met tegenliggers) wordt het al weer droog en komen we aan bij de camping. We hebben al gereserveerd en onze plek is aangegeven met onze naam erop (site 016). Het is een heel kleine camping met maar 58 plaatsen. Geen electra, water, tappunten voor de RV, etc. maar wel een primitief toiletgebouwtje. Dus echt kamperen in de wildernis. Geweldig. Het is volle maan vanavond en we staan midden tussen de arches en boulders. Wat een prachtige plek … elke plek heeft trouwens een geweldig uitzicht. Nog wat foto’s gemaakt na het eten van prachtige heel smalle uitgesleten rotsformaties die op rij liggen naast elkaar. Mooi met de ondergaande zon. Daarna het hout aangestoken in de fire pit en genieten van de sterrenhemel. Moe ons bed in na zoveel indrukken van vandaag.