Wat zijn die bogen en rotsformaties in Arches National Park mooi!

vrijdag 13 juni 2014

Arches NP

Vandaag de hele dag doorgebracht in het park. Er is zoveel te zien. We beginnen ’s ochtends bij de Skyline Arch die op de camping zelf staat. Dan lopen we een pad af naar de Tunnel Arch waar aan de rechterkant al een gat in wording is. Duurt nog duizenden jaren eer er een echt groot gat of een arch zal verschijnen. Op de route ligt ook de Pine Tree Arch met een leuk uitzicht als je door de arch heenkijkt. We komen steeds dichter bij Landscape Arch. Wat eerst nog een nauwelijks goed te onderscheiden boog is verandert de aanblik snel. De opening wordt steeds groter en we zien steeds meer blauwe lucht tussen de boog en de grond. Aan de rechterkant van deze zeer brede en van boven heel dunne boog is op 1 september 1991 een stuk afgebroken. De mensen die er toen liepen hebben kunnen schuilen en hebben het ook overleefd. Een verhaaltje met foto uit 1958 staat op een bord vlakbij de Arch. Daar staat ook een foto op van het moment dat het gedeelte losliet. Een toevalstreffer dat dat is vastgelegd. Heel indrukwekkend. Maar wat een wind staat hier in het park. Je wordt gezandstraald, overal zit nu zand, ogen, neus, kleding, lijf, schoenen. We gaan weer terug na nog meer foto’s te hebben gemaakt. Eerst eten en wat later op de middag gaan we naar het beginpunt van het Park (dus weer naar beneden met de RV) om vandaaruit de viewpoints te gaan bekijken (alle parkeerplekken liggen aan de andere kant van de weg nl. dus voor fotograferen en uitzichten is het makkelijkst om zo de route weer naar boven te rijden. We beginnen bij La Sal Mountains Viewpoint (die we al eerder zagen met sneeuw erop) We komen onderweg bij Courthouse Towers View Point de Three Gossips (de roddeltantes), The Organ, de Tower of Babel, The Sheep Rock tegen. Daarna komen we langs de Petrified Dunes, dat zijn versteende zandduinen. Heel apart om te zien in dit landschap wat overwegend donkerrode rotsformaties en boulders heeft. Verderop zien we Balanced Rock en ook veel pinnacles. Bij Panorama Point hebben we een prachtig uitzicht over de vallei en kijken erg ver weg waar we weer bergen zien liggen (Colorado). Weer in de RV (wat is het heet hier) gaan we naar Sand Dune Arch en Broken Arch en dan zijn we weer terug bij de camping. Wat een schitterende tocht … ! We hopen dat de foto’s ook mooi zijn geworden. Op de camping blijft het maar waaien en na het hout in de fire pit te hebben aangestoken vliegen de vonken allerlei kanten op, ook in de beplanting. Dat willen we niet. Stel je voor dat het gaat fikken ….. uit dat ding. Veel water erop! De camper zwiept ook alle kanten op. Niet echt ideaal. Morgen alweer weg hier op naar een camping in Moab zelf. Beetje jammer van deze laatste avond hier. Maar we gaan vrolijk verder de komende dagen!

Achtergrond info over Arches NP:

300 miljoen jaar geleden bevond zich in dit gebied een zee; het water droogde op en er bleef een dikke laag zout over. Dit zout werd later bedekt door diverse lagen zand die hier door de wind naartoe werden gebracht. De onderste lagen zand versteenden; we kennen de op deze manier gevormde rotslaag nu onder de naam Entrada Sandstone. De zoutlagen konden het gewicht niet langer aan, en werden van onder de rotslaag vandaan geperst. Door de krachten die hiermee gepaard gingen, ontstonden lange parallel aan elkaar gelegen barsten in het Entrada Sandstone. Allerlei eroderende krachten kregen nu vrij spel: water, ijs, wind, kou en hitte slepen de barsten steeds verder uit; hier en daar ontstonden uithollingen in de steeds dunner wordende richels van het Entrada Sandstone. Die uithollingen werden steeds verder uitgeslepen, waardoor op veel plaatsen openingen ontstonden. Op deze manier hebben zich in dit gebied meer dan 2000 bogen gevormd. Een opening wordt als boog gezien als de overspanning minstens 90 centimeter (3 feet) breed is; de hoogte is niet van belang. De grootste boog in het park, Landscape Arch, heeft een overspanning van 93 meter.

Rode rotsen, prachtige bogen, grillige vormen: Arches National Park lijkt op een door architecten nauwkeurig uitgedachte droomplek. Nergens ter wereld liggen zoveel natuurlijk gevormde bogen zo dicht bij elkaar. In Arches vind je meer dan 2.000 exemplaren, in alle soorten en maten. De bekendste bezienswaardigheden van het park zijn de Delicate Arch, de Balanced Rock en de Landscape Arch.

Arches National Park werd door veel filmmakers gekozen als het decor voor hun western films. Zo werden onder andere Once Upon a Time in the West, Thelma and Louise en Indiana Jones and the Last Crusade hier opgenomen.

Rita

Schitterend he ik krijg weer wee gevoel bij het zien van je prachtige foto's Hannie
Ik ga je hele verhaal straks in men nieuw huisje lezen
Zijn druk bezig met inpakken want straks moeten we heel snel over zijn en ik kan niet de hele dag doorwerken maar komt goed en dan zal ik helemaal veel moeten rusten ga ik lekker je verhalen lezen :)

Hannie

Rustig aan hoor Rita, de verhalen lopen niet weg ... alhoewel? Ze zijn al eens verdwenen, hahaha! Maar ik blijf ze in Word bestanden houden. Hoop dat de verhuizing goed gaat en dat je het vol kunt houden. Sterkte alvast!