Het gebied van de oude Westerns, John Wayne ....

woensdag 18 juni 2014

Van zandbak Bluff naar Monument Valley

Vanochtend staan we op en zien een blauwe lucht en er staat geen noemenswaardige wind. Maar dat hebben we al eerder meegemaakt en tegen het middaguur slaat het weer finaal om. Wij gaan op weg naar Monument Valley. Onderweg komen we Mexican Hat tegen (niet het plaatsje) een prachtige rotsformatie die uiteraard lijkt op een Mexicaanse hoed. Het is niet ver naar Monument Valley … we rijden rustig aan want we hebben alle tijd. Links zien we een aantal rotsen liggen met weer heel sprekende namen zoals de Brigham’s Tomb, King on the Throne, Stagecoach, Bear and Rabbit, Castle Butte , en Big Indian Chief. Ik probeer zoveel mogelijk te fotograferen maar niet alles komt er goed op omdat het aan onze linkerkant ligt. De drie van films bekende bergen: de West Mitten, de East Mitten en de Merrick Butte, daarvan zien we er maar 2 liggen. Wel zien we de, ook uit western films bekende bergen The Three Sisters, The Hub, Artist’s Point en Totem Pole prachtig in beeld verschijnen toen we op de 163 reden. Heel lang in beeld gehad en steeds dichterbij. Ongelooflijk mooi dit uitzicht, in onze ogen veel mooier en sprekender dan die Mitten en Butten.

Miljoenen jaren geleden bevonden zich in dit gebied veel meer rotsen, die bestonden uit diverse soorten gesteente. Even een uitleg over wat een Butte en een Mesa is: een mesa is een brede berg of rots met een vlakke bovenkant. Meestal is het een overblijfsel van een plateau, dat door erosie is weggesleten. Het voortdurende erosieproces zorgt ervoor dat ook de mesa zeer langzaam wegslijt. De harde bovenzijde slijt minder snel dan de zachtere zijkanten, een mesa wordt daardoor dus steeds smaller. Als de breedte van de rots uiteindelijk kleiner is dan de hoogte, is het niet langer een mesa maar een butte. Ook de butte slijt langzaam weg, totdat er een spire overblijft, een rotsnaald (Needle), die uiteindelijk langzaam geheel zal verdwijnen. We hebben in de staten waar we doorheen zijn gereisd al zoveel verschillende rotsformaties gezien, zoals o.a. monolieten, een apart staande rots die hoog boven de omgeving uitsteekt. Het woord monolith is afgeleid van de Griekse woorden monos (alleen) en lithos (gesteente). Reef (zoals bijvoorbeeld in Capitol Reef) is een smalle bergrug of heuvelrug, ontstaan doordat een rotslaag omhoog is geduwd.

OK nu even verder met wat we nog meer hebben gezien in Monument Valley nadat we hadden ingecheckt bij de Goulding’s Campground. Alweer een prachtige site met een mooie aanblik op de bergen. We zijn naar Gouldings Lodge, de oude woning met expositie van de eigenaar geweest. Het is feitelijk een soort nagedachtenis aan John Wayne, die er kind aan huis was. Er hangen brieven van presidenten. We zijn naar het John Wayne huisje geweest en hebben het museum bekeken. Leuke oude werktuigen, maar ook een heel oude benzinepomp met de prijzen van toen erop. We lopen langs een heel klein vliegveldje, het mag de naam vliegveldje eigenlijk niet hebben. Lijkt gewoon op een geasfalteerde 2 baansweg. Ook onderweg kwamen we een hogan tegen zoals in Mesa Verde ook te zien was. Dit is een traditionele, koepelvormige Navajo-woning. De muren van een Hogan bestaan uit boomstammen die dichtgesmeerd zijn met klei en leem; in het dak zit een rookgat en er is 1 deur, die gericht is op het oosten en heeft geen ramen. Binnenin zit een oude Indiaanse vrouw met wat atributen te prevelen. We mogen daar geen foto’s van maken want daar zijn ze niet op gesteld. Ze draaien heel snel hun hoofd om als iemand het toch probeert. Wij wisten dit al dus ook niet geprobeerd. Je moet hen wel respecteren. Erg leuk om te zien die hogans met de inrichting erbij.

Enkele films die in Monument Valley zijn opgenomen zijn de door John Ford geregisseerde film ‘Stagecoach’ uit 1939 met John Wayne in de hoofdrol, Sergio Leone's ‘Once Upon A Time In The West’ en Clint Eastwoods ‘The Eiger Sanction’. Ford zou nog negen andere films in het gebied maken. Ook ‘Back to the Future III’ is hier deels opgenomen. Ook heeft Monument Valley gefigureerd in televisiefilms en -series, advertentiecampagnes (o.a. Marlboro …. Hannie rookt nog steeds niet, hahaha) en reisbrochures als hét symbool van het Westen. Goulding, dat in 1923 als handelspost werd gesticht, is het enige stadje van betekenis. Hier is het bezoekerscentrum van het Monument Valley Tribal Park gehuisvest. Het wordt beheerd door de Navajo-stam. Nog een feitje wat wel grappig is: We staan op de camping in Utah en even verder op, in Arizona, ligt het Monument Valley Navajo Tribal Park. Hemelsbreed een paar honderd meter. Genoeg gezien vandaag, we gaan eten en daarna onderuitgezakt kijken naar de zonsondergang die we mooi in beeld zien op de bergen waar we op uitkijken. De bergkammen en toppen kleuren prachtig goudkleurig, vlammend op.