Nog een dagje Grand Canyon ..... we zijn er blij mee!

zondag 22 juni 2014

Grand Canyon

De lucht kleurt langzaam blauw ... een goed teken! Vanochtend al vroeg de rugtassen ingepakt en via de blauwe shuttle de rode route opgepakt met als eindpunt Hermits Rest langs de Hermit Road. We begonnen bij Trailview Overlook en zijn daarna naar Maricopa Point gereden. Hier zijn we gaan lopen naar Mohave Point via Powell Point en Hopi Point. Het was erg rustig op dit tijdstip van de dag. Overweldigend om te zien die uitgeslepen rotsen waar de Colorado River doorheen loopt. Af en toe zien we hem een stukje en dan verdwijnt tie weer in een bocht. Hierbij vergeleken zijn we echt heel erg klein. We lopen pal langs de afgrond. Oppassen geblazen. Dus voor je uit kijken en niet naar rechts de Canyon in. Met de shuttle gaan we verder naar The Abyss, Monument Creek Vista, Pima Point om uiteindelijk te eindigen bij Hermits Rest. We hadden gelukkig onze eigen boterhammen bij ons want de koeling daar was kapot en je kon daar dus niets te eten krijgen. Even uitgerust en energie opgedaan want we willen nog zoveel zien. Het wordt al wel veel drukker nu. Eerst in één stuk terug naar het beginpunt van de rode route. We willen de Angel Trail gaan lopen maar die blijkt meer dan 20 mijl te zijn en dat gaan we dus niet doen vanwege het tijdgebrek. We zien ver beneden ons allemaal mensen lopen. Het zijn puntjes, zo klein … zo ver weg … zo diep de canyon in. Het duurt een hele dag voor je beneden in de Canyon bent als je gaat lopen. En een andere manier is er niet. Jawel …met ezels. Wij zetten onze route voort en bezoeken de Kolb Studio. Binnen staan nog fototoestellen die door de gebroeders Kolb zijn gebruikt. Zij hebben ontzettend veel foto’s gemaakt, zo rond de 200.000 tot 250.000. En dat met apparatuur uit het jaar nul. Dat is echt een tijdrovend werk geweest. Daarna de Lookout studio en de Thunderbird Lodge bekeken. Ineens zie ik bij Hopi House 4 indianen in vol ornaat getooid dansen met op de achtergrond een indiaan met een trommel en hij geeft wat uitleg. Gauw wat foto’s gemaakt van hen met die fel gekleurde kleding. Leuk dat we dit hier tegenkomen. Bij het Hopi House nog naar een hangertje gekeken maar ook daar niks echt leuks voor mij. Ik ben blijkbaar toch wel wat lastig …. Ik zoek de echte!!!! En een mooie! We zien de trein weer, een loc, die we nu wel op de picture zetten, daarvoor was het gisterenavond te donker. De Canyon was weer een heel aparte ervaring. Prachtige uitzichten zo overweldigend en vandaag hadden we het weer mee met de blauwe lucht. We kijken nog 1 keer achterom naar de Canyon want misschien zien we dit nooit meer.

Achtergrond info over de Grand Canyon:

De Grand Canyon is onderdeel van het Colorado Plateau, waarvan ook een aantal andere Nationale Parken onderdeel uitmaken (bijvoorbeeld Zion, Bryce Canyon, Arches en Canyonlands). Door zogenaamde uplift en bergvorming, ongeveer 65 miljoen jaar geleden, werd de grond in dit gebied omhooggestuwd; ongeveer 6 miljoen jaar geleden begon het water van de Coloradorivier over miljoenen jaren de canyons uit te slijten.

Het pad van het water veranderde regelmatig, waardoor een complex stelsel van canyons is uitgesleten. Door deze erosie (en andere vormen van slijting door onder meer ijs zijn in de wanden van de canyon vele historische rotslagen te vinden, waarvan de oudsten meer dan twee miljard jaar oud zijn.

De Pueblo-indianen waren de eerste mensen die in het Grand Canyongebied woonden; de eerste blanken zagen de Grand Canyon pas rond 1540, toen verschillende Indianenculturen zoals de Paiutes nog steeds dit gebied bewoonden.

Hoewel delen van het gebied al sinds 1893 beschermd werden dankzij President Benjamin Harrison, werd de Grand Canyon pas in 1919 officieel een National Park. In 1979 werd het gebied bovendien uitgeroepen tot een World Heritage Site door de Verenigde Naties.

De enorme kloof is 446 kilometer lang, de breedte varieert van 16 tot 29 kilometer en het diepste punt is 1.829 meter. Het kost ongeveer twee dagen om te voet naar de bodem van de canyon en weer terug te lopen.

De Grand Canyon is erg waardevol in geologisch opzicht: de blootgelegde gesteentelagen vertellen veel over de vroegste geologische geschiedenis van het Noord-Amerikaanse continent. Het meest opmerkelijke is misschien nog wel de continue verandering; elke verschoven wolk, elke nieuwe schaduw en elke andere lichtinval zorgt voor een compleet ander beeld van dit wereldwonder.

De bodem van de Grand Canyon, in die zwarte rotsen aan de Colorado-rivier, onder vele aardlagen oranje, geel, bruin en beige, daarin heeft geen geoloog ooit een fossiel gevonden. De bodem van de Grand Canyon is namelijk ouder dan alle dieren en planten die ooit hebben bestaan.

Doordat de denderende Colorado River de kloof tot 1,5 kilometer uitsleep kun je alle formatie stadia van de aarde zien in de verschillende lagen van de kloofwanden.