Zwerven door diverse wijken van San Francisco.

woensdag 2 juli 2014

Castro, The Haight/Ashbury en het Bueno Vista Park

Vandaag iets later opgestaan dan anders, en zo rond 9.00 uur op pad. We gaan naar de wijk Haight/Ashbury en het Bueno Vista park. We proberen zoveel mogelijk de plekken waar Janis Joplin heeft gewoond op de picture te krijgen en ook het huis waar de bandleden van de Grateful Dead hebben geleefd. Ik heb de adressen van toen maar sommige pandjes bestaan misschien niet meer dus dat wordt nog even zoeken. We nemen de tram (MUNI) voor 2 dollar per persoon naar de wijk Castro. We hoopten daar de Aids Memorial Quilt bij Market Street te zien maar helaas is deze hier weggehaald. De Quilt werd in 1989 genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede en het is nog steeds het grootste bestaande gemeenschappelijke creatieve project. De AIDS Memorial QUILT is ontstaan in 1987 in San Francisco. Het is een verzameling gedenkdoeken (naamvlaggen) ter nagedachtenis aan mensen die zijn overleden aan de gevolgen van aids. Op 11 oktober 1987 werd de Quilt voor de eerste keer tentoongesteld in Washington, waarna hij in twintig andere steden in de USA werd tentoongesteld (een inmiddels vele malen groter geworden quilt). Maar hier in San Francisco hangt tie niet meer. http://www.aidsmemorial.nl/page=site.namen_project . Vandaar dat we hem niet meer konden vinden. Had ik maar voor die tijd op internet gekeken dan had ik het gelezen. Verder doorgelopen en we kwamen bij Harvey Milk Memorial Plaza in de wijk Castro. Harvey Milk (New York City, 22 mei 1930 - San Francisco, 27 november 1978) was een van de eerste openlijk homoseksuele stadsbestuurders in de Verenigde Staten. In 1977 werd hij gekozen als lid van de "San Francisco Board of Supervisors", de gemeenteraad van San Francisco. Harvey Milk is een icoon van de burgerrechtenbeweging en de homoseksuele gelijkberechtiging in de Verenigde Staten, maar ook daarbuiten. Misschien hebben jullie ook de film “Milk” gezien. Dit is een Amerikaanse biografische dramafilm van regisseur Gus Van Sant uit 2008. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Harvey Milk. Sean Penn speelt de rol van Harvey Milk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Milk_(film) . Nu op weg naar The Haight/Ashbury via het Buena Vista Park. Grote bomen met heel dikke stammen en veel paadjes. Hebben de bewoners van de omliggende wijken ook wat. Het park is alleen open tussen 5 AM en 12 PM. Dat zal niet voor niets zijn. We lopen zo de Haight op.. hier ook leuke Victoriaanse huizen in verschillende kleuren. Ook veel mensen op straat die als ware hippies erbij lopen, vaak nog vrij jong. Maar ze vallen wel op door hun kledij. Ook veel armoe en bedelaars en mensen die op straat slapen, maar dat zien we in meerder wijken in San Francisco. En daar staan we dan op de beroemde kruising Haight/Ashbury. Veel mensen die daar een foto van maken, inclusief wij natuurlijk. Gaaf zeg! Ik ken de foto van internet natuurlijk, maar om daar in het echt te staan is wel bijzonder. Haight Street is een vrij lange straat met heel veel winkeltjes dus wij gaan bij veel zaakjes naar binnen. We komen de Jimi Hendrix Red House tegen …. Foto’s maken natuurlijk. Daarna een aantal van de huizen waar Janis Joplin, leden van the Grateful Dead, etc. hebben gewoond. O.a. 122 Lyon Street (Janis), 710 Ashbury (Grateful Dead), 635 Ahsbury Street (Janis samen met Peggy Caserta), 123 Cole Street (Janis). En later op de dag nog een paar die eigenlijk uit de route liggen (grote omweg) zoals 892 Noe Street (Janis) en 186 States Street (Janis samen met Jae Whitaker). Verderop in Haight Street komen we bij Amoeba Records …. Siger, je zou je helemaal gek kopen als je daar zou zijn en genoeg geld zou hebben. Bijna alles 2de hands, maar geweldig mooie verzamelingen platen, ook hele boxen met het verzamelde werk van artiesten en bands, boeken …wauwww! Lekker rondgekeken en gesnuffeld. Wel moesten we bij binnenkomst de rugtas met fototoestel inleveren. Je mag daarbinnen duidelijk geen foto’s maken. Jammer! Maar het is een waar paradijsje voor de muziekliefhebber. Weer buiten (en het fototoestel weer terug) zien we muurschilderingen die ook op de picture gaan. We lopen hierna zo tegen La Rosa aan. Ook zo’n icoon van een winkel met o.a. vintage kleding … echt gaaf dit. Naast La Rosa zit een winkel waar ze een zwart T-shirt hebben met Janis erop. Deze staat me gelijk aan. Heb inmiddels al meerdere shirts met haar erop gezien, ook veel van Jimi Hendrix, Jim Morrison, Jerry Garcia, Pink Floyd, etc. , eigenlijk heel veel bekende bands. Maar voor deze val ik echt … dit gaat hem worden. Dit shirt heeft zelfs op de achterkant haar handtekening staan. Ben er erg blij mee. Dit wordt er één voor aan de wand thuis. De eigenaar van de zaak, inmiddels al ver over de 60 heeft hier in deze wijk altijd gewoond en wist te vertellen dat Janis hier dus ongestoord over straat liep en op vele plekken heeft gewoond. Daar was ik dus ook al achter gekomen. We hebben nog wat andere wetenswaardigheden met hem uitgewisseld. Wel grappig zo’n praatje met iemand die haar vaak heeft gezien en ook o.a. Jerry Garcia (Grateful Dead). Meer info over de wijk Haight/Ashbury en Janis Joplin staat in het vorige blogbericht (cursief gedrukt). Ook in deze wijk zien we weer veel armoede. Veel zwervers die staan te bedelen. Wat een tegenstellingen hier in San Francisco. De één zo rijk en de ander zo arm. Sommigen bedelen zelfs om een leeg plastic flesje water. Ze slepen zakken of winkelwagentjes met gescheiden afval achter zich aan wat ze kunnen doorverkopen. Ze halen het uit afvalbakken en houden je scherp in de gaten als je met iets loopt wat zij wel kunnen gebruiken. Als je het zelf aan ze geeft zijn ze enorm dankbaar. Veel dank je wels krijg je dan te horen. Dit lijkt wel, hoe triest ook, of SF het recyclen aan de zwervers/het uitschot van de stad overlaat. Ze slapen langs de kant van de weg en soms ben je gewoon bang dat ze er afvallen en met hun hoofd op de straat terechtkomen. Je kunt je wel voorstellen als er auto's rijden wat er dan gebeurt met hen. Hoe je daar überhaupt kunt slapen! We denken dat ze zo gewend zijn aan het drukke verkeer dat ze gewoon doorslapen ondanks alle hectiek en het lawaai om hen heen. Ik vind het heel erg om te zien en Ruud kan het alleen maar beamen. Het is zo ongelijk verdeeld. Dit zie je natuurlijk ook in andere steden, maar het blijft onrecht en vreselijk om te zien.

Na de wijk Haight/Ashbury, en de andere huizen bekeken waar Janis heeft gewoond, zijn we verder gelopen naar The Painted Ladies. Dat zijn 5 huizen op een rij die erg bekend/beroemd zijn. Staat op nummer 1 als meest toeristische trekpleister van San Francisco. Helaas ook hier weer pech. Twee ervan staan in de steigers met zwarte doeken ervoor. Jammer want ze hebben van origine zulke mooie kleuren. Daarna teruggelopen richting ons hotel. Onderweg komen we The City Hall, The Opera House en nog meer bekende gebouwen tegen in de wijk Civic Centre. Best een pittig stuk gelopen en heel veel gezien vandaag. Eind van de middag waren we weer op onze kamer aangekomen. De koffer alvast gepakt voor morgen. Daarna nog even de stad in naar Macy’s waar Hannie nog een top heeft gekocht in de uitverkoop. Nog een paar muffins tegenover het hotel gekocht voor morgen en nu uitrusten na een lange dag vol nostalgie en voor Hannie eigenlijk weer een wens die in vervulling is gegaan. DE wijk gezien en diverse huizen waar Janis Joplin heeft gewoond. Nu behoorlijk vermoeide voeten van het lopen maar wel een voldaan gevoel. We staan er nog even bij stil dat dit de laatste dag is van onze vakantie in de USA. Onwerkelijk!!!

Morgenochtend, op donderdag 3 juli, gaan we richting vliegveld waar we rond 14.00 uur vertrekken (het is hier 9 uur vroeger dan in Nederland) en vliegen we terug naar Nederland waar we op vrijdag 4 juli rond 9 uur in de ochtend hopen te landen op Schiphol.

Het was een geweldige ervaring het reizen en “wonen” met en in een camper en de prachtige dingen die we onderweg hebben gezien. Met een rugzak vol met heel veel mooie herinneringen keren we terug naar huis. Dankbaar kijken we terug dat we dit hebben mogen meemaken. En als het een beetje mee zit gaan we dit nog een keer doen. Waar de reis dan naar toe zal gaan weten we nog niet.

siger

Yep...dat zal best wel een belevenis zijn geweest om daar even te kunnen rondlopen. Grappig dat er nu nog steeds "jonge" hippies lopen....hoewel ze zich tegenwoordig wel Hipsters noemen?? Dacht dat dat van die enge figuren met die getrimde haartjes en goaties waren eigenlijk....
Kicken dat jullie nu eindelijk ook eens het huis van The Dead hebben gezien en de "kleine doch gezellige" woonstee van mevr. Joplin. Stond behoorlijk strak in de verf. (weet ik nu want al weken bij buurman bezig haha...kan voorlopig geen verf meer zien hi)

Vroeg me wel af of T-shirts en dat soort gedoe nu goedkoper is dan hier in Europa? Maar als ik het goed begrijp hanteren ze daar toeristen prijzen??
En ja...ik zou waarschijnlijk flink lopen kwijlen in die platenzaak en vervolgens twee maanden droog brood met jam moeten eten haha. Wel fijn dat jullie ook even foto van gedenkplaat van Harvey Milk hebben gemaakt. Want dat was toch een mooi mens! Jammer dat die malloot White hem weer doodmaakt...lijkt ook wel een typische Amerikaanse bezigheid homofobie....die gozer van Lennon zit me heden ten dage nog steeds behoorlijk dwars. Was wel geen homofobe aanslag maar toch... De hufter! Wat zei die ook al weer? dacht dat hij John was of zoiets? Brr...gekke mensen op de wereld hoor.

Ook jammer dat je niet even wat kiekjes van d3e platenzaak mocht maken...vind ik altijd wel leuk om te zien...wat hebben ze...hoe staat het erbij Enso...

Tja de bedelaars en de armoe....denk dat je goed voor ogen moet houden wat je zelf aan aantipte; nl als toerist zeker, maar ook als bewoner ben je gewoon een doelwit voor bedelaars...die krijgen op den duur een extra oog in hun achterhoofd voor zaken die geld zouden kunnen opbrengen...zo werkt dat nu eenmaal. Je bent afhankelijk van afval van anderen...maar ook een loshangend fototoestel of tas word waarschijnlijk niet versmaden. Toerist is loslopend wild...jachtseizoen alle dagen geopend.. Denk trouwens dat bestuur van SF op de hoogte is van de grote hoeveelheden afval die deze mensen verzamelen en scheiden. Maar vergis je niet...de USA is grootverbruiker...denk dat je nog niet 0,01 % gezien hebt van wat er word weggegooid in zo'n stadje (bedoel wat zij verzamelen)...
Maar oké...hoe groter de steden...hoe groter het daklozen probleem. En die vallen inderdaad nog wel eens slaperig op de snelweg...het is vreselijk. Maar lijkt mij nog altijd te verkiezen boven in brand gestoken te worden door een of andere zieke fascist.... Je zal verdikke maar dakloos zijn in Amerika..

Maar oké....ben al lang blij dat jullie er gezonde ideeën op na houden...hoor helaas vaak zat andere geluiden. Sicko's.

En dan de dag erop weer naar huis, pfoee....hadden jullie deze SF trip speciaal bewaard voor het laatst? Geloof van wel he? Dan is het dubbel fijn als zoiets niet tegenvalt dunkt mij....en moet je de onprettige zaken maar even slikken en benoemen.

Ik heb nog steeds niet alles gelezen en bekeken...dus hoop maar dat dit voorlopig nog even blijft staan...maar dat zal haast wel. Dus jullie zullen af en toe nog wel de flauwe mulder gein tegen komen.. lol.

doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Hannie

Ha die Siger, leuk je reactie. Voor het begin van de reis met de camper hebben we bijna 2 dagen in SF doorgebracht en inderdaad 3 dagen aan het eind als toetje bewaard. Ik wilde nog zoveel zien daar. Eigenlijk kom je er niet aan toe om alles wat je wilt zien te kunnen zien. Je loopt wat af daar zeg. Doodvermoeiend. Maar we gingen maar door en door want de tijd was beperkt.

Blog blijft gewoon bestaan hoor. Nou ja gewoon? De vorige is dus door een instantie die de data opslag deed voor Reismee weggeraakt. Dus je weet maar nooit. Hoop het niet weer mee te maken. Was heel veel werk om alles opnieuw te plaatsen. En ook jammer dat alle reacties die we op onze verhalen kregen weg zijn. En niemand heeft de moeite genomen om weer reacties te geven op verhalen die ze al hadden gelezen voor Reismee uit de lucht ging.

siger

Tja...dat verliezen van data was inderdaad wel heel erg lullig zeg!!
Ja...stond me inderdaad ook zoiets bij wat je vertelde; paar dagen in begin vakantie en dan de rest aan einde...maar mijn geheugen af en toe...aarrrggghhh.
Ik blijf voorlopig nog wel even kijken, lezen en reageren hoor. De vraag is altijd wanneer...maar zat nu toch even niets te doen en thee te drinken dus dacht ; ik zal maar eens wat in de USA gaan rondneuzen!!||

Mooie verhalen en foto's.
Tot snel!

Siger.