En nu de drukke stad uit en op naar het wild!

maandag 26 oktober 2015

Van Johannesburg naar Kololo Game Reserve

En nu de drukke stad uit en op naar het wild!

We hebben vannacht erg kort geslapen. Moe van de vliegreis en de transfer naar het hotel. Vanochtend al weer om 7 uur op en als we naar buiten kijken zien we struisvogels lopen. Nou vinden we dat beiden niet zulke bijster leuke dieren maar we hebben er wel wat foto’s van gemaakt.

Om 9 uur was de Meet & Greet waarbij we informatie op papier, vouchers e.d. kregen van iemand die daar per plekke ons verwelkomde. De transfer bus naar het vliegveld waar wij de auto konden ophalen stond al klaar dus dat was een erg kort gesprek. Rapido naar het vliegveld en na de nodige papieren te hebben ingevuld konden op pad met een Honda Mobilio i.p.v. de Toyota Avanza. Wel een lange wagen met drie rijen stoelen waarvan we de achterste hebben opgeklapt om de koffers kwijt te kunnen. Genoeg ruimte over. In de parkeergarage voor het eerst links aanhouden en links schakelen, wel heel vervelend is dat de richtingaanwijzer aan de rechterkant van het stuur zit, maar Ruud was direct gewend aan de schakelbak die links van hem zit (Ă©n de koppeling die we niet meer gewend zijn).

Door Johannesburg heen de snelweg N1 op naar Pretoria en van daaruit de R 33 op richting Vaalwater. Wennen aan de omgeving en het verkeer: de prachtige kleur van de rode aarde, mensen die lopen pal naast de snelweg of steken zelfs over. Je moet er niet aan denken dat je dat net voor je eigen auto zal gebeuren. Er zijn ook geen vluchtstroken. Veel armoedige huisjes, afgewisseld met iets betere woningen (de townships). Ook veel zwarte mensen die afval verzamelen langs de snelwegen en het op een hoop gooien als de zakken vol zijn. Dat zal later, nemen we aan, wel opgehaald worden door en karretje. Wie weet verdienen ze hier hun brood mee.

Net voorbij Pienaarsrivier zien we de eerste heuvels verschijnen. Ook rijden we voorbij een vrachtwagen met de opdruk “gay transport”. Effe lachen want zoiets zou in Nederland absoluut niet als tekst op een vrachtwagen worden gebruikt. (Ja, wel op een boot bij de Gay Parade) .

Voor het eerst zien we impala’s langs de kant van de weg. Onze eerste kennismaking met het echte Afrikaanse wild. Ook erg leuke namen van dorpen en stadjes zoals bijvoorbeeld “Eerst Bewoon”. Het valt opdat we nergens vanaf Johannesburg een parkeerplaats of een bezinestation zijn tegengekomen dus gewoon maar door karren en afwachten wanneer we er wel een keer afkunnen om wat te eten e.d.

Bij Modimolle hebben we wat water ingeslagen en iets te eten. Buiten was het bloedwarm en een schaduwplek opgezocht om te eten.

Op naar Kololo, onze eerste Game Reserve. We hadden gelezen dat we een 29 km lange dirty road (gravel en rood zand) moesten volgen. Dat hebben we geweten ….. na bijna 2 uur horten en stoten over de potholes en het rulle zand (géén 4x4 aandrijving) kwamen we aan bij Kololo en werden we binnen gelaten door de Gate en verwelkomt met een drankje en een paar warme natte handdoekjes om ons op te frissen. Wat een service. Na het inchecken werden onze koffers naar onze lodge gebracht ( met de naam King Fisher).

Een prachtige kamer met badkamer, een veranda ervoor en een buitenkeuken. Lekkere stoelen en een geweldig uitzicht op de bergen voor ons. Helemaal vrij, geen andere lodge te zien in beeld (wel op het parkje her en der natuurlijk).

Aangezien we Full board hebben gebruiken we de keuken alleen om water te koken en de koelkast om alles koud te houden. Het is hier echt warm dus dat komt goed uit. Erg luxe allemaal en van binnen ziet het er echt op z’n Afrikaaans uit qua aankleding.

Tegen zonsondergang rond half 7 kwam er een kudde impala’s voorbij onze lodge stuiven. Geweldig, wat een ervaring. Echt in galop en effe later weer een kudde stampende impala’s.

Om 7 uur zijn we gaan eten in het naastgelegen restaurant. Wat een vriendelijke mensen en heerlijke beef gegeten, mals. Ook werd er door een ranger nog even een stukje gitaar gespeeld. We zijn benieuwd naar morgen wanneer we onze eerste Kololo Game Drive gaan maken. We waren erg moe na deze toch wel enerverende en lange dag met veel nieuwe indrukken, en zijn nadat we hadden gegeten al vrij snel ons bed ingedoken.

PS. de foto's volgen nog als dat gaat lukken met het normaal op de laptop zetten, verkleinen en daarna verzenden. Zou jammer zijn als dat niet kan.