Wild spotten ....

dinsdag 27 oktober 2015

Voor het eerst met een ranger mee om het wild te zien.

Onze eerste game drive gaan we vandaag doen. Na een lekker ontbijt gaan we in de ochtend rustig aan bijkomen van de hectiek van gisteren. Net na 1 uur willen we een wandeling van een uur gaan doen maar de lucht is behoorlijk dichtgetrokken. Hebben gemeld bij de receptie dat we de blauwe route wilden gaan lopen. De weersverwachting staat er niet echt goed voor. Maar er werd gezegd dat als het zou gaan regenen dat we dan door iemand worden opgehaald om ons terug te brengen naar onze lodge. Wat een service. Na 5 minuten gelopen te hebben werd het zo verschrikkelijk donker dat we omgedraaid zijn en ons weer gemeld bij de receptie. We waren nog maar amper binnen en het begon toch te hozen. Zou de game drive om 16.00 uur wel doorgaan? We hopen van wel want daar komen we tenslotte voor. Gelukkig trok de bui weer weg en om 4 uur werden we opgehaald door de ranger met een jeep voor 6 personen. We waren maar met z’n tweeën en werden gebombardeerd tot “special guests”. Dit is de Kololo gamedrive van anderhalf uur . De naam Kololo komt trouwens van het gelijknamige dier die ook wel Klipspringer wordt genoemd. Deze ranger is nog in opleiding en mag nog geen begeleide tours doen in de reservaten waar het gevaarlijke wild aanwezig is, zoals de leeuwen het luipaard. Zo’n opleiding duurt 4 jaar en ze moeten alle geluiden van vogels, insecten en het wild wat er rondloopt kennen. Nog 1 jaar te gaan en dan mag hij ook Welgevonden in. Een erg aardige jongen die ons veel heeft verteld over de vegetatie en de vogels.

We zagen heel bijzondere vogels, grijs met en blauwe kop en bruine met rode poten waarvan ik de naam vergeten ben. Ook een mestkever die achteruit loopt met een bolletje poep en op dat bolletje zat ook een vrouwtje. Heel bijzonder. We hadden er al één gezien bij ons onderkomen maar hier zat dus het mannetje en het vrouwtje op. Welke soort het is …. Er bestaan zo ongeveer 5000 soorten mestkevers!

Ook de termieten heuvels (erg breed en hoog) met daaronder de grote gaten die het aardvarken graaft kwamen we tegen. Het aardvarken zelf komt bijna niemand tegen, wij ook niet.

Wel sporen van de hyena’s die je herkent aan de grote grasstengels die voor 2/3 aan de onderkant bruin ziet en 1/3 erboven normaal van kleur is. Door de geur van hun vacht die langs het gras schuurt bakenen ze hun territorium af. Zo’n uurtje onderweg stopten we en werd er een tafeltje neergezet. We werden verrast met een drankje en wat hapjes. Lekker gemoedelijk en gezellig een droge witte wijn en een biertje gedronken. En weer verderop weg om naar wat wild te speuren. Dat valt voor ons niet mee omdat deze dieren erg goede schutkleuren hebben. Onderwijl veel zebra’s gezien (voor het eerst voor ons in het wild!!!) en ook de impala’s die hier wel erg veel voorkomen.

De impala’s hebben op hun kont 3 zwarte strepen die een M vormen. Ze worden hier ook wel de McDonalds genoemd, grappig bedacht.

Verder wat ander klein wild wat her en der opdoemde.

Ook veel jacaranda’s gezien, dat zijn bomen met prachtige paarse bloemen. Een “alien” die “ingeburgerd” is in Zuidelijk Afrika. In oktober bloeit deze boom dus we hebben geluk dat we ze heel veel zien in het overwegend gele/groene graslandschap. In Pretoria staan er zoveel dat de bijnaam van de stad “Jaracanda City “ is. Maar we zitten nog in Kololo en zagen ook wrattenzwijnen in de bush bush, moeilijk te zien maar de ranger weet waar die op moet letten. Het werd al later en later en de anderhalf uur die gepland was werd er één van bijna 2 1/2 uur. Al met al een heel leuke tocht gehad met veel verhalen en mooie dingen die we voor het eerst hebben gezien.

’s Avonds lekker gegeten en wijn gedronken. Hannie dat had je niet moeten doen want slapen … ho maar en morgen moeten we om half 6 klaar staan voor de grote Game Drive van 6 uur lang door Welgevonden.

Al met al een heel gezellige dag gehad.

Corrina

Wel leuk privé hebben jullie dit georganiseerd! Is waarschijnlijk wel leuker dan in een groep, hoewel het voordeel is dat je dan steeds wordt gereden en onderweg ook steeds veel wordt verteld door de gids. Have fun and enjoy!!!

Petra

Wat super zeg, ben heel blij om te lezen wat voor een geweldige dingen jullie meemaken!!

Ik kreeg pas vandaag een melding via de mail, dus zie het allemaal nu pas. Had al een sms-je gestuurd om te kijken hoe het ging, maar had dus gewoon het mailtje niet af moeten wachten maar gewoon moeten inloggen! :D

Veel liefs en geniet!! Nog even de laatste verslagen lezen.