De BIG FIVE ????

woensdag 28 oktober 2015

Gaan we de Big Five echt zien?

Vanochtend om half 5 op en ons klaarmaken voor de 6 uur durende Welgevonden Game Drive. We hebben er zin in. Hannie heeft maar een uurtje geslapen … tja die witte wijn hè! NIET MEER DOEN!!!

Eerst in het restaurant een kop koffie en kennismaken met het andere koppel en hun twee kinderen.

In de jeep mochten wij op de eerste rij zitten en daar zaten we prima om foto’s te kunnen maken. We konden allemaal aangeven als we iets wilden vastleggen op foto of gewoon wilden genieten van het uitzicht.

Nu het gebied in op zoek naar de Big Five en andere dieren. Tot de Big Five behoren de leeuw, neushoorn, buffel, luipaard en olifant. We zijn echt benieuwd of we ze allemaal kunnen vinden. Lang het spoor gevolgd van een leeuw die ergens in de buurt moest zijn maar helaas hebben we die niet kunnen vinden net als het luipaard. Jammer want ik denk niet dat we die nog ergens anders in Afrika gaan tegenkomen. Maar daarentegen hebben we wel de enige 2 nijlpaarden die hier in dit reservaat leven gezien.1 in het water met z’n kop naar ons toe en 1 op de rug in het gras voor ons. Deze nijlpaarden zijn hier niet uitgezet maar uit zichzelf ooit hier naartoe gekomen. Heel apart om deze dieren te zien. Veel foto’s gemaakt en hopelijk zitten er een paar scherpe tussen..

Olifanten … die hebben we heel vaak gezien op zeer veel verschillende plekken. Wat een pracht beesten met die “verschrompeld” aandoende dikke huid. Ook zebra’s in grote getale. We hebben maar 1 giraffe gezien, maar ook dat was een belevenis. Hij/zij stond wel erg ver weg en verscholen ging bijna op in de kleuren om zich heen. Maar de ranger heeft scherpe ogen en weet waar die op moet letten.

Ze staan ook met elkaar in verbinding en geven aan elkaar door waar er sporen zijn gevonden. Ook een buffel gezien in de verte. Eigenlijk te klein om hem op de foto te krijgen en te zien dat het werkelijk een buffel is.

Plots een stuk of 6 neushoorns voor ons. Geweldig. De vrouwtjes hebben een zeer scherpe hoorn in tegenstelling tot de mannetjes. Eén wijfje had een jong bij zich staan. Geweldig wat een belevenis, ze bleven rustig staan grazen dus alle tijd om ze te observeren en foto’s te maken. Ze stonden op een paar meter afstand van de jeep dus echt heel dichtbij. (Net als aan het begin één olifant die vlak voor ons stond.

Ook veel wildebeesten (gnoes) gezien die in kuddes voorbij kwamen denderen.

Nog een antelope soort, de waterbok met een witte kring rond haar achterste. Een anekdote die de gids vertelde over het ontstaan van die kring: de bok was als eerste gearriveerd in de ark van Noach en naar de wc ging terwijl deze nog nat van de verf was.

En wederom de impala’s die een geur sproeien die op de lange grassprieten achterblijven. Deze geur sproeit uit de zwarte dotjes die op hun achterpoten zitten en dat doen ze zodat de andere impala’s ze kunnen volgen als ze op de vlucht moeten slaan. De hyena’s laten ook een spoor achter op het gras dat voor 2/3 zwart ziet en 1/3 wit/geel (qua hoogte). Dit gebeurt vanzelf tijdens het lopen en is bedoeld om hun territorium af te bakenen. Hoe groot dat gebied is weten we niet.

Rond 9 uur zijn we gestopt en toverde de ranger een bak met allemaal zoete hapjes en koffie/thee en fris tevoorschijn. Even lekker zo de benen te kunnen strekken en ook een fantastisch uitzicht op de bergen.

De ranger heeft ons veel verteld over de leefgewoontes van allerlei verschillende dieren die hier leven en planten die hier groeien. Zelf maakte hij ook veel geluiden onderweg om bepaalde dieren en vogels aan te trekken.

Om 11 uur nog een stop gemaakt voor wat hartige hapjes en een drankje. Het was allemaal erg gezellig. Onze dag kan niet meer stuk. Wat een ervaring is dit. Geen Big Five maar een Big Three dus! We hobbelen over de meest smalle paadjes met veel potholes, prachtig rood zand en veel mooie vergezichten. En alle tijd om stil te staan om foto’s te maken.

Dit hadden we echt niet willen missen. Om 12 uur waren we weer terug bij onze lodge. Helemaal happy!

Na een heerlijke lunch in het restaurant zijn we de blauwe route gaan lopen, wel erg heet op dit tijdstip van de dag. Onderweg weer veel termietheuvels gezien en gnoes, maar ook weer ontzettend veel impala’s. Het lijkt wel de meest voorkomende antelopes te zijn in het park. Redelijk op tijd weer terug in onze lodge en genieten van de vele olifanten die recht voor onze neus op de berghelling staan te eten. Wat een geweldige plek hebben we hier. Tegen zonsondergang zagen we plotseling een kudu op 4 meter afstand van ons lopen grazen. Jeetje wat een genot om dit mee te mogen maken.

De zonsondergang was erg mooi, beter dan de dag ervoor omdat het nu heel helder weer is.

Om 7 uur zijn we gaan eten in het restaurant en worden we naar beneden geleid de tuin in en tot onze verrassing kregen we een privé braai. Het vlees werd gebakken op het rooster, groentes, gepofte aardappels, een lekkere saus, echt geweldig. Nadat het vlees eraf was gehaald werden er nog meer houtblokken opgegooid zodat we een kampvuur hadden terwijl we zaten te eten. “Onze” speciale “bediende” was er ook bij evenals de ranger van vandaag. We hebben het erg gezellig gehad en erg lekker gegeten. Wat een speciale afsluiter van niet alleen deze dag mar ook van onze andere Kololo ervaringen van de afgelopen dagen. Eigenlijk kan het niet beter worden hebben we zo het idee. Wie weet wat we nog meer meemaken wat dit kan overtreffen!!!!

Jaap

Jeez Ruud, dat is toch allemaal heel bijzonder, die VIP behandeling die je overal lijkt te krijgen.

Jo

Een mooi verhaal. Ik krijg zin om ook eens te gaan. Nog geen stropers tegen gekomen? Is het allemaal veilig?

Ruud

Ja dat kan je wel zeggen! Die krijg ik op mijn werk niet, hahaha! TIP voor de laatste paar maanden ... een VIP!

Hannie

Geen stropers gelukkig, zou niet best zijn Jo, maar onveilig ... een beetje, als je alleen als blanke tussen de zwarte bevolking loopt. Maar al wel heel veel foto's van ze gemaakt en daar doen ze niet moeilijk over. Ze doen ook heel vriendelijk.

Corrina

Wat hebben jullie het leuk daar! In het wild hebben wij alleen het luipaard ook niet gezien. Die kun je wel zien bij Oudtshoorn, als je naar dat dierenpark gaat waar ze dieren fokken, dat was jullie plan toch? Zie zo gauw de route niet. Nog heel veel (kijk)plezier. Valt het links rijden wat mee??? Lieve groetjes.....

Hans

Ruud, van harte gefeliciteerd! Geniet vandaag extra van dat schitterende land. Hartelijke groet en liefs

Hannie

Hoi Corrina, links rijden gaat Ruud prima af. Gelukkig maar. Alleen de plek van de richtingaanwijzer blijft moeilijk. Wie weet in Addo NP dat we daar nog een leeuw gaan zien. Lieve groetjes van ons terug!

Hannie en Ruud

Ha die Hans, dank je wel voor de felicitatie. Het was een geweldige dag om zo je verjaardag door te brengen. De Sai pas tour naar Lesotho. Echt amazing! Liefs van ons beiden!

Kees

Hoi Ruud,
Gefeliciteerd!!!
Geniet samen lekker van deze dag en van jullie vakantie
Groetjes van breurtje

Petra

Ook van mij gefeliciteerd lieve Ruud!! Enne... Ik hoef eigenlijk niet te zeggen geniet, want dat doen jullie duidelijk!! :D
Knuffels voor jullie beiden! XXX