Van de rust in Kololo naar het drukke Pretoria!

donderdag 29 oktober 2015

Van de rust in Kololo naar het drukke Pretoria!

Het enige wat je hier hoort zijn de geluiden van insecten, vogels en klein wild, echt geweldig. Dit hebben we thuis niet, daar hoor je het verkeer, vliegtuigen, mensen die praten, radio’s etc. Wat hebben we hier genoten. Echt een overdonderend begin van onze vakantie. Ontzettend aardige en behulpzame mensen. Met pijn in ons hart nemen we afscheid.

Het eerste stuk van de route gaat nog door Limpopo voor we naar Gauteng rijden. Om half 10 verlaten we Kololo en gaan we via de dirty road weer 29 km terug. Het heeft eergisteren maar heel even flink hard geregend en dat merken we aan de weg. Het gaat een stuk sneller als de heenreis. Kom je een verkeersbord tegen met de afbeelding van een tractor en 60 km/per uur …. Ongelooflijk je kunt hier echt niet harder dan 30. Na 50 minuten komen we aan bij de gate dus echt een stuk sneller dan de heenweg een paar dagen geleden.

We rijden richting Vaalwater en gaan daar tanken en wat boodschappen halen.

Onderweg zien we veel mensen die plastic flesjes en blikjes verzamelen en als de zak vol is dumpen ze het op een hoop langs de kant van de weg. We nemen aan dat het later opgehaald wordt door een vrachtwagentje. Ook kassen, niet van glas zoals bij ons maar gewoon van een doorzichtig katoenen gaas. Toch nog wat fietsers die op de weg rijden. Nu nog wat boodschappen gedaan bij een grotere Spar net na het verlaten van het park (dat is in deze provincies DE grote winkelketen). In Loubad hebben we geparkeerd op een klein rood zandweggetje en brood gesmeerd. Pindakaas, lekker maar wel erg droog, flesje water er achteraan dan spoelt het wel weg.

Alle zijwegen hier zijn dirty roads van gravel, meest rood van kleur meestal met heel veel stenen/keien, hobbels over dwars, kuilen. Lekker voor de auto die geen brede banden heeft en ook geen 4x4 is. Alles schut door elkaar, wij zelf ook. Maar we rijden nu op een weg van asfalt en zien veel kraampjes met perziken die de lokale bevolking verkoopt. Het gaat per emmer, maar ook zakken met hout met de vreemde namen: Doe braai hout en Sekel braai hout. Bij Donkerpoort allerlei leuke teksten te lezen langs de kant van de weg zoop rij.

De hoofdstraat heet hier de Nelson Mandela Drive die dwars door Modiwolle gaat waar veel winkels te vinden zijn.

Nog 122 km te gaan naar Pretoria via de N1 (snelweg) met veel vreemde maar ook erg leuke plaatsnamen zoals bijvoorbeeld “Rust de Winter”. Regelmatig zien we zandhozen en in de fik gestoken graslanden. De vlammen slaan er uit. Wel een mooi gezicht om te zien met op de achtergrond weer groen gras, rode zandstenen heuvels etc.

Nu dwars door Pretoria met veel rijstroken en het is erg druk. Links en rechts wordt er ingehaald hier. Om half 3 waren we bij ons onderkomen voor 1 nacht, Guesthouse Natanja in Centurion net iets onder Pretoria.

Een aardige dame die ons welkom heette en de kamer ziet er prima uit met koelkast, airco, waterkoker, borden, bestek, etc. Waarom dat laatste …. Joost mag het weten. Beneden is er ook een ruimte voor het ontbijt. Nadat we ons geïnstalleerd hadden zijn we even naar het kleine winkelcentrum gelopen om te kijken wat en waar we eventueel vanavond kunnen eten. Daarna terug gelopen naar het Guesthouse en met een drankje erbij op de ligstoelen in de tuin relaxen. Er was ook een overdekte ruimte waar je kon braaien met tafel en stoelen erbij. Vanavond hebben we lekker makkelijk Fish and Chips gegeten. Toen we naar buitenkwamen zagen we toch een mooie zonsondergang!!! De lichtjes van de stad Pretoria in allerlei kleuren met daarboven een diep rode lucht …. amazing!!!! Terug geslenterd met af en toe achteromkijken naar die mooie lucht. Daar kan je niet genoeg van krijgen. Morgen gaan we dwars door Johannesburg heen en zakken we naar het zuiden om te eindigen aan de noordkant van Lesotho. Nu eerst een aantal uren slapen om morgen weer fit te zijn.

Petra

Wat een prachtige verslag ook weer. Kan nu al niet wachten om jullie foto's te bekijken, maar een dagje voor uittrekken wanneer jullie weer terug zijn! ?

Hannie

Helaas kan ik niet makkelijk hier foto's plaatsen. Zal ze eerst moeten verkleinen en dat voor alle blogs nog vanaf het begin. Nu weer even internet, en dan weer 7 dagen niet.
Ik zal nu wat verhalen plaatsen.

Mensen tot dan!

Ria

Vanavond jullie blog helemaal gelezen en ervan genoten.
Goed om te lezen dat jullie genieten en het oponthoud op de weg maar voor lief nemen ;-).
Ben benieuwd hoe het jullie verder vergaat! x