Gaat de autorit nu eens voorspoedig of .... that's the big question!

zaterdag 31 oktober 2015

Van Golden Gate Highland NP naar Royal Natal NP

We hoeven vandaag maar 60 km verderop te zijn dus alle tijd om twee loops te gaan rijden voor we naar Royal Natal NP gaan waar ons volgende onderkomen voor de nacht is. Om 8.45 uur vertrekken we richting de eerste loop.

Die heet de Blesbok Loop met de Langtoon Dam, de tweede is Zuluhoek Lookout Point en de derde heet Generaalskop View Point waar we ook zebra’s zien.

Een mooi stukje Golden Gate NP. We stoppen bij alle punten en lopen dan een stukje. Geweldig. Hierna doen we de Oribi Loop met het Oribi basin.

Je komt daar bij een Vulture Feeding Project waar je omhoog kan lopen en daar staat een uitkijkpost met een groot raam erin waar je de vogels en jakhalzen aan de karkassen die er liggen zitten te vreten. De jakhals wacht rustig af in het gras.

Ook Drakensberg View komen we tegen voordat we weer verder richting Royal Natal rijden.

Op de radio horen we dat er een Russisch vliegtuig is neergestort net na vertrek uit Sharm El Sheik (Egypte), 230 passagiers aan boord. Wat vreselijk, het zal je maar treffen. BTW door de Zuid Afrikaners wordt een vliegtuig een passagierstraal genoemd.

Nu verder op de R712 en genieten van de mooie uitzichten. Bij de rivier de Klerk die we oversteken staan zebra’s te grazen.

We verlaten inmiddels het Golden Gate NP en zien alleen nog wat stenen hutjes als overblijfsel van een soort gate, geen slagbomen meer en geen mensen om te controleren.

Het landschap wordt weer vlakker met af en toe nog een lage berg/heuvel. Toch weer een beetje luck want we zien na een tijdje de bergen weer opdoemen.

Nu bij Sterkfontein richting Bergville. Een wegopbreking (R64) en staan in de hitte te wachten tot wij vanaf deze kant de weg op mogen als het tegenoverliggende verkeer weer voorbij dit punt is. We mogen weer verder via een omleiding over een gravel road (dirty road) … GVD wat een klote land is dit. Na 2 uur over die shit weg gereden te hebben komen we weer op een asfaltweg en kunnen we weer een stukje zonder al te veel gaten verder reizen. Maar wel ondertussen anderhalf uur extra rijtijd (over die shit). Gauw een broodje gesmeerd en opgegeten langs de kant van de weg. Hoppa de auto weer in en verder proberen de extra reistijd weer in te korten. Langs de kant zien we baboons (apen) met hun kleintjes … niet stoppen want ze zijn hondsbrutaal en ze weten ook je auto open te krijgen. Ook hebben ze rabbies en dat wil je niet oplopen.

We zien de afslag Drakensbergen,nu nog 20 km naar Royal Natal NP. Veel krotten, aftandse huisjes. Schapen en koeien OP de weg en mensen die slapen langs de kant van de weg, je zou bijna over hun hoofd rijden als je niet goed oplet.

Bij Royal Natal Park aangekomen checken we weer in bij de Gate. Allerlei formaliteiten, dus formulieren invullen met kenteken, waarom en waar je naar toe gaat, hoelang je blijft, paspoortnummer, etc. En dat telkens weer bij een volgende Gate. We kunnen weer verder en genieten weer van het uitzicht op de Drakensbergen. Het Thendele Hutten Camp waar we naar toe moeten ligt helemaal achteraan. Het is toch niet waar hè!!! Weer een dirty road. We worden er echt besjogge van. Dit is echt niet geschikt voor een normale personenauto, je kan hier beter met een tank gaan rijden.

Om 14.45 uur kwamen we aan en om/uitgerekend hebben we ongeveer 5 uur over 60 km gedaan (inclusief de omleiding).

Bij de receptie van Thendele Hutted Camp hebben we nogal lang moeten wachten om te kunnen inchecken en kregen huisje nr. 11. Er is hier geen restaurant in de buurt. Beetje vreemd dat dat ons niet verteld is. Weer terug gereden naar beneden naar de kleine winkel waar we ingevroren vlees en groenten hebben gekocht. Daarna weer omhoog over de dirty road. Wat een gammele bak met weinig vermogen. Maar het uitzicht is prachtig. Ook het huisje (hut) is boven verwachting heel leuk, ruim en volledig. We zitten hier te genieten van de zon met een beauty van een uitzicht op de Northern Drakensbergen waar we o.a. de Sentinel berg (3165 meter hoog) en de Dooley (2168 m).

Midden in het park ligt het Amfitheater waar wij op uitkijken, een rotswand die 5km lang en 500 meter hoog is. De hoogste piek is Mont-aux-Sources, ‘berg van bronnen’ met een hoogte van 3282m. Deze plek is te bereiken via een toch naar het plateau en vervolgens een klim via een lange ladder. Dat gaan we dus niet doen, geen tijd en ook een beetje eng met die ladder omhoog. Hier valt de Tugela Rivier honderden meters naar beneden op weg naar de 330 km verderop gelegen Indische Oceaan.

Mont-aux-Sources, een berg die deel uitmaakt van een van de hoogste en meest spectaculaire delen van de Drakensbergketen. De Sentinel, een adembenemende rotswand is hier ook onderdeel van. Het hoogtepunt van het massief is eigenlijk een onopvallende maar wel belangrijke top aangezien het de driehoek vormt waar Lesotho en de Zuid Afrikaanse provincies KwaZulu-Natal en de Free State samenkomen. De berg is de bron van drie grote rivieren (vandaar de naam ‘Mont-auxSources’) die op verschillende plekken langs de bergwand stromen.

De Tugela Watervallen, b.v. bestaan uit een serie van vijf cascades, die ca. 1000m over de oost muur neervallen. Mont-aux-Sources maakt deel uit van het Royal Natal National Park.

Nog wat foto’s gemaakt en ondertussen het vlees ontdooien in de magnetron. Aan de linkerkant zien we de Ribbon Falls (2972 m) en de Easter Butress (3011 m), In het midden de Beacon Butress (3121 m), Tiger Falls, de Cascades, Vermaan, en Devils Hoek, rechts nog de Pudding (2534 m), Gudu Pass, de Plowman’s Kop (2044 m), en links nog de Gorge en de Lion (1923 m).

Zo tegen half 6 het eten gebakken (geen boter) en naar buiten om te eten …. ai baboons hier die vlak langs de rondavels lopen. Snel met onze hap die we net buiten op tafel hadden gezet naar binnen. Maar liever binnen eten dan dat ons eten wordt gejat door die agressieve apen.

Nog wat info over de slagvelden:

KwaZulu-Natal, het vroegere Natal werd in de negentiende eeuw een Britse kolonie waar vele veldslagen werden gevoerd. De Boeren vochten met de Zulus, de Zulus met de Britten en de Britten met de Boeren. Het begon al in 1840 toen de Voortrekkers (de Boeren) het binnenland introkken en slaags raakten met de in Natal wonende Zulus. Ongeveer 40 jaar later probeerden ook de Engelsen het Zulurijk in te palmen. Daarna was er de Boerenoorlog (1899-1902) waarbij de twee Boerenrepublieken - Transvaal en Oranje-Vrijstaat - in conflict raakten met de Britten die het op de zojuist ontdekte goudmijnen hadden gemunt. In totaal kwamen naar schatting 22.000 Britse militairen, 14.000 Zulus en 7.000 Boeren om het leven. In Britse concentratiekampen stierven nog eens 28.000 vrouwen en kinderen. De meest dramatische ‘Battlefields’ liggen in de driehoek – Vryheid (oost), Volksrust (noord) en Estcourt (zuid) en zijn Isandhlwana, Rorke’s Drift en Blood River het meest bezocht.