Gaan we de typische Cape Mountain Zebra’s spotten?

woensdag 11 november 2015

Een dag in Cradock – Mountain Zebra NP

Om half 9 richting het NP gereden waar de Cape Mountain Zebra’s leven. Deze zebra’s komen nergens anders in de wereld voor alleen hier in dit park. Ze hebben iets rondere oren, de strepen zijn anders, net als de kleur van hun snuit en ze hebben een witte buik. Dus heel bijzonder als we die tegen gaan komen.

Ook hier komen leeuwen voor. Bij de gate van het NP moeten we weer formulieren invullen en onze SANpas laten zien. We krijgen een permit en beginnen aan de verschillende loops die we uitgezocht hebben om te gaan rijden. Dit worden de Ubejane loop, Kranskop loop en de Rooiplaat loop (waar het meeste wild te zien schijnt te zijn). Een plattegrond van het park en foto’s van de dieren die hier wonen hebben we meegekregen bij de gate. We moeten ons eerst gaan aanmelden bij de receptie die ook op de route ligt. Alles geregeld en het is oke zodat we nu van start kunnen gaan. Wel wordt ons verteld dat we absoluut niet mogen uitstappen als we door de gate gaan, alleen als er ergens een uitkijkpunt staat aangegeven. Dit omdat er dus leeuwen kunnen lopen. Heel in de verte zien we een kudde zebra’s. Erg moeilijk om ze op de foto te krijgen, daar moet je toch een grotere zoomlens voor hebben. We zien in het begin al squirrels en die dom uitziende struisvogels. Hier leven ook de vervet monkeys die op de punten waar je uitstapt waar het nog mag direct op je afkomen in de hoop dat je voedsel laat vallen wat ze dan weer op kunnen eten. Het zijn echt heel brutale apen. Ze springen van tak naar tak en op je auto.

We zien wederom veel zebra’s, gelukkig nu ook dichterbij. Maar vaak na goed speuren zien we ook o.a. de Black Wildebeest, springbokken, kudu’s (mannetjes en vrouwtjes), gemsbokken, Red Hartebeesten. Geweldig, en ook de wegen zijn leuk om te rijden. We gaan echt heel hoog het gebergte in over hele steile bochtige weggetjes. Het zijn dirty roads maar dat is nu niet erg omdat je de hele dag de tijd hebt en ook langzaam wil rijden om het wild te kunnen spotten. Moeilijk met die schutkleuren om ze te zoeken. Ook heel avontuurlijk zonder een 4x4. Er rijdt bijna niemand door het park, wat een rust! En wat een geweldige uitzichten op de bergen. Af en toe een punt waar je op eigen risico even de auto uit mag. Ik ga soms toch geheel tegen de regels in even uit de auto om te fotograferen als het niet uit het raampje kan. Ruud roept ineens ….. “EEN LEEUW” en ik duik richting auto. Niet omdat ik bang ben maar meer als reactie. Ruud ligt dubbel van het lachen om het komische vertoon van mij. Uiteindelijk hebben we geen leeuw gezien!!! Wie weet krijgen we in Addo NP nog een kans.

We hadden van te voren lunchpakketten besteld en zijn nieuwsgierig wat erin zit. Het was heerlijk, broodje gehakt/hamburger met groente, appel, los fruit zoals aardbeien, druiven enzo, water, sap, kaasblokjes. En de aapjes lagen op de loer bij de picknickplek.

Het was echt een heel geslaagde leuke dag, ontspannen en puur genieten.

Aan het einde weer de permit en de departure papieren met onze namen erop laten zien bij de hoofd gate zodat ze weten dat we er weer uit zijn. Wel een goed systeem. Stel je voor … dan gaan ze je na 7 uur ’s avonds na sluitingstijd nog zoeken … zijn we misschien wel opgevreten door een leeuw. Vinden ze nog wat botten terug. Dat waren dus Ruud en Hannie.

We hebben weer internet en heb wat foto’s geplaatst van Welgevonden Game Reserve. Veel tijd hebben we niet want we moeten nog eten. Ruud zou wijn gaan halen maar heeft nog een tijdje staan praten met Hollanders die een groepsreis maakten en zij vonden ons heel avontuurlijk bezig, en ik maar wachten op m’n witte wijn. Zij waren bij Addo NP geweest en geen olifant gezien! Het park staat er juist om bekend. ’s Avonds nog een blog uitgewerkt en getypt (die van 7 november … ik loop ontzettend achter) en om half 11 ons bed in.

De bijbehorende foto's kun je vinden onder het kopje "Foto's" en zijn alleen daar te zien.

PS.

Ik schijn volgens Ruud nogal wat typefouten te maken. Kan kloppen want ik lees na het typen de verhalen niet na omdat ik zo weinig tijd heb. Excuses dus als ik af en toe wat omdraai qua letters of net naast de goeie letter type!