Vrijdag de 13de … als dat maar goed gaat!

vrijdag 13 november 2015

Addo NP (tweede dag)

We rijden vanochtend naar het begin van de route die we willen gaan rijden. Net voorbij de gate worden we gewaarschuwd. Er stopt een auto en de bestuurder roept naar Ruud: “Today is your lucky day, sir” . Drie leeuwen zijn gespot bij “Zuurkop” (de route die we gisteren ook al hebben gereden). Hoezo vrijdag de dertiende? Ze kunnen ons opvreten natuurlijk. Om 8.45 uur zien we ze, twee vrouwtjes en één mannetje … en dat op 3 meter afstand. Geweldig, wat een machtige beesten zijn dit. Ze liggen wat loom voor zich uit te kijken dus alle tijd om foto’s uit het open raampje te maken. Het mannetje doet z’n bek open (gapen en jammer genoeg niet de blik van ik zal je opvreten) en we zien dat hij één bovenhoektand mist. Wauwww … wat een once in a lifetime ervaring is dit.

Daarna bij de Harpoor Dam zien we één olifant en niet eens dichtbij.

Na vele kilometers gereden te hebben via diverse loops zien we meest de warthogs, schildpadden en af en toe nog een kudu. Het is niet zoveel vandaag. Maar op het laatst bij een waterhole (Marion Baree) zien we een buffel (een Kaapse buffel). Helaas blokkeert één auto de hele weg en die mensen blijven filmen/foto’s maken. Eigenlijk associaal want er staan nog meer mensen te wachten. Met een weglopende buffel (achterkant) kunnen we nog een foto maken als de auto verdwenen is. Jammer dat we hem niet van voren hebben kunnen zien.

Dan ineens toch een kudde van 7 olifanten. Helaas erg ver weg en als je inzoomt wordt het beeld wel erg onscherp. Er lopen 2 kleine olifantjes bij.

Vandaag hebben we dus de buffel en de leeuw aan ons lijstje van de Big Five kunnen toevoegen. Onze stand is dus 4, alleen het luipaard ontbreekt nog.

Maar wat zijn we blij dat we de leeuwen hebben gezien en dat op vrijdag de dertiende!!!!

Vrij vroeg in de middag waren we weer terug van onze rondrit. Heb gelukkig nog 2 blogverhalen kunnen typen maar moet er helaas nog 4 doen. Vanavond een uitgebreid diner gegeten in het restaurant wat erg lekker was en nog nagepraat over onze ervaring met de leeuwen. Nu in de relaxstand!

Bye bye en slaap lekker!

De bijbehorende foto's heb ik alleen in het fotoalbum geplaatst (zie kopje"Foto's") dus niet hier in het verhaal.

Voor de liefhebbers nog twee verhalen over ADDO NP:

Het Addo Elephant National Park is gelegen in de Sundays River Valley. Het park herbergt een beschermde kudde olifanten, die eens over de velden van de Oost Kaap liepen. Het is een prachtig park met een schitterende flora. De olifanten overleven door de aanwezigheid van de ‘pink-flowered spekboom’ (Portulacaria Afra). Dit is een plant die wel drie meter hoog wordt en dient als overheerlijk olifantenmaal. De eerste kolonisten die in het Addo gebied kwamen wonen, slachtten meteen een groot deel van de olifanten af omdat de dieren vaak hun velden en plantages verwoestten. Het aantal dieren bleef in de loop der jaren afnemen, tot er nog maar een tiental olifanten over waren. Ter bescherming van deze kleine groep werd het Addo Elephant Park in 1931 opgericht. Deze Kaapse olifanten stonden bekend als zeer agressief en om ze wat rustiger te maken werden ze gevoerd met vrachtwagens vol verrotte sinaasappels. Dit experiment bleek succesvol en de kudde begon zich uit te breiden. Het voeren met sinaasappels werd stopgezet, maar tot vandaag toe zijn de olifanten nog dol op deze vruchten. Ze zullen een auto verpletteren als ze ruiken dat er citrusvruchten inzitten en daarom mag je bij een bezoek aan het park geen citrusvruchten in de auto meenemen. Het park is ook interessant vanwege de kleinere dieren die hier te vinden zijn, zoals de vleugelloze mestkever die alleen in dit gebied voorkomt. Het insect rolt grote broedballen van olifantenmest en brengt ze naar ondergrondse broedkamers. Zo is een perfecte kringloop ontwikkeld: de door de olifanten verteerde planten worden broedkamers voor de mestkever en tenslotte mest voor de aarde.

In Addo NP leeft de grootste troep Kaapse olifanten - in totaal ongeveer 450 stuks. Daarnaast zijn er o.a. elanden, kudu's, Kaapse buffalo's , hyena's, jakhalzen, veel soorten antelopen en het rode hartebeest en te zien. Zeldzaam is de zwarte neushoorn. Sinds 2004 leeft er ook een troep leeuwen in het park, al wordt deze niet dagelijks gezien. Sinds 2008 is het 'oude' noordelijke deel samengevoegd met het zuidelijke deel en heeft het wild er talloze hectare grond bij gekregen.

Het weer in deze streek is warm en droog gedurende het hele jaar. Langs het park is een gedeelte met gaas afgezet. De 6-km lange Spekboomroute leidt naar de top van een heuvel vanwaar goed zicht is op het park.
Het park bestaat sinds 1937 om de Kaapse Olifant een beschermde leefomgeving te bieden. Er waren toen nog maar 11 exemplaren over. Tegenwoordig gaat het goed met de olifant - evenals met de omliggende omgeving.

Het Addo Elephant National Park strekt nu van Darlington in de Karoo tot bij Colchester aan de zee, Zuurberg Nationaal park is er inmiddels in opgegaan. De parken lagen ruim 20 kilometer uit elkaar maar vormen nu 1 geheel. De route tussen de twee parken leidt via de Zuurberg Pas die werkelijk prachtig mooi is. In het Zuurberg leven voornamelijk antilopen, het 'grote wild is (nog) beperkt tot het gedeelte onder de R 342 en vanaf juli 2007 tot aan de N2 bij Colchester. Hier is een nieuw kamp geopend, Camp Matyholweni. Sinds 2008 is de Big Five in het hele park aanwezig.
Het Addo Park strekt zelfs nog een stuk verder, tot in de oceaan waardoor men in het Addo Park spreekt van de Big 7 omdat behalve de big 5 ook nog de haai en walvis te zien zijn.

Toegang:

Er zijn twee toegangspoorten in Addo Elephant NP: Main Entrance Gate, die bij de plaats Addo ligt en Matyholweni Gate, die bij de plaats Colchester ligt. Vanaf de hoofdingang is het mogelijk om een route naar het zuiden van het park te rijden waar een uitgang bij Colchester ligt. In 2010 werden meerdere routes aangelegd waarna eind 2010 het hek tussen beide delen is weggehaald. Eind 2009 waren al troepen buffels, hartebeest en andere antelopes naar het zuidelijke deel overgebracht. Nu de wegen klaar zijn, krijgt ook de leeuw toegang.

Rika en Jan v Roekel

Lieve kinderen wat hebben we genoten van jullie verhalen. We denken met heimwee aan de tijd dat wij zelf in Afrika waren en jullie komen nu in het gebied waar we ook rondgereisd hebben. Geniet van de rest van jullie reis. heel veel liefs van ma en pa.
we houden van jullie en een knuffel.

Ruud en Hannie

Wat lief dat jullie een berichtje hebben geschreven. Wij hebben het ontzettend naar onze zin. Wij denken veel aan jullie omdat we weten dat jullie hier ook zo vaak zijn geweest en nu nooit meer zo' n reis kunnen maken. Duz reis gezellig met ons mee. Liefs van ons en ee dikke kus!