The Heads!

maandag 16 november 2015

Van Tsitsikamma naar Knysna

Vandaag hoeven we maar 75 km te rijden. Eerst terug naar een heel mooie kloof die we op de heenweg zijn tegengekomen maar omdat het regende geen foto’s van konden maken. Via de Paul Sauer Brug kunnen we naar de overkant. Helaas is het erg bewolkt dus de foto's zien er niet erg mooi uit.

Gelijk maar weer getankt en op naar Knysna via Plettenberg Bay.

De zon schijnt inmiddels en er is minder wind dan de afgelopen 2 dagen. De oceaan is nu ook blauw/groen. Jammer dat we dat tijdens ons verblijf in Tsitsikamma niet hebben gehad/gezien. Maar in Knysna gaan we voor de herkansing. We rijden langs een groot gebied waar massaal hout is gekapt maar er al wel weer nieuwe kleine boompjes groeien. Langs de N2 zijn er verschillende bloemen en planten te zien in de berm. Bij lange na niet zoveel als wat ik had gedacht/verwacht omdat dit de Garden Route heet en er in het voorjaar een prachtige bloemenzee langs de kanten van de weg moet zijn te bewonderen.

Via de Garden Route die net langs de kust loopt verlaten we de Oostkaap en gaan verder in de Westkaap zo rond half 10 en moeten betalen bij een tolpoort.

We hebben boodschappen gedaan in Plettenberg, een erg toeristische stad aan het strand gelegen (lagune en zee), met heel veel pensions en dure huizen. Net na de stad krijg je een krottenwijk waar dus de zwarte bevolking woont.

We zijn doorgereden naar Knysna waar we een bord met The Heads (overlook point) zien. Die had ik al op m’n lijstje staan maar die scheen alleen met een 4x4 te bereiken te zijn, maar nu kunnen we ze toch zien op afstand.

Grandioos, wat een mooi uitzicht op de rechter berg met het water wat eromheen komt zetten en richting baai gaat (en weer terug). Daarna uitzicht op de linker berg met daarop veel guesthouses e.d. , niet echt mooi om te zien. Je ziet ze op deze uitkijkpunten dus niet allebei tegelijk.

We hebben geluncht met het mooie uitzicht op de baai en de bergen en zijn daarna doorgereden naar ons onderkomen voor de nacht: Bradoch Manor.

We konden direct door naar onze kamer … wat een ruimte en een heel grote badkamer met ligbad en douche. We hebben onze spullen naar boven gebracht en zijn met de auto richting Waterfront gereden om daar een boottocht over de lagune te boeken die eindigt met een zonsondergang (inclusief sundowner). Helaas was alles al volgeboekt rond die tijd. Had ons wel romantisch geleken om te genieten van het mooie uitzicht op de lagune met een drankje erbij. Langs de haven gelopen waar ook veel winkeltjes zijn met allerlei snuisterijen (toeristische rommel) en een ijsje gegeten.

Vanavond hebben we gereserveerd bij ons guesthouse om daar te dineren (moest al voor 5 uur doorgegeven worden).

Terug bij ons verblijf hebben we een tijdje gerelaxed bij het kleine zwembadje op de ligstoelen in de zon. Dat is voor het eerst tijdens onze vakantie dat we daar aan toe komen. Vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht over de lagune en in de verte de Two Heads. Ook dat is weer genieten.

Na een douche is het nu wachten tot 7 uur voor we aan tafel gaan.

Eenmaal aan tafel raken we in gesprek met een ander stel die toevallig ook hun reis bij M heeft geboekt alleen reizen ze van Kaapstad naar Johannesburg. Een aantal plaatsen komen overeen maar het leuke is wel dat zij ook naar Kololo gaan. Dat was de plek waar wij begonnen en het heel erg naar onze zin hebben gehad. Weer wat ervaringen uitgewisseld, wat altijd erg leuk is. Toch later dan gedacht komen we weer terug op onze kamer waar ik nu niet meer aan het typen toe kom. Nog even een stukkie lezen om rust in m’n hoofd te krijgen voordat we gaan slapen.