Passen en meten?

woensdag 18 november 2015

Oudtshoorn (dag 2)

Vandaag gaan we de passen route rijden. We beginnen met de Schoemanskloof. Wat een prachtig gebied is het hier. We vervolgen onze weg en komen na kilometers aan bij de Swartbergpas. Een heel steile smalle kronkelige weg, dirty road, veel bochten en prachtige uitzichten. Wat een machtige bergen en kloven. Majestueus die enorme rotswanden langs een riviertje wat slingert door het gebergte heen. Echt een heel aparte belevenis.

Na de pas gaan we door naar Prince Albert maar dat plaatsje valt erg tegen. We komen langs de Kredouwpas. Daarna door naar de Meiringspoort, weer een weg/pas die door de bergen heen snijdt met erg mooie kloven. Nu nog 106 km om weer in Oudtshoorn uit te komen.

Ontploffingsdrif … we komen rare namen tegen hier is dus weer één. Denk dat het gerelateerd is aan de massa stenen die beneden aan de berg liggen, bewust gedaan d.m.v. ontploffing?

We hebben erg genoten van de Swartbergpas, de bergen /rotsen zijn zo ontzettend hoog, volgens mij ook hoger dan de gorges in de Provence. In ieder geval was het een verschrikkelijk mooie route met heel smalle weggetjes en diepe afgronden.

De Swartberg is een bergketen die de scheiding vormt tussen de vlakten van de Grote Karoo en de valleien van de Little Karoo. Men kon niet anders dan om de bergketen heen gaan, totdat besloten werd om een pas aan te leggen. Een eerste poging werd gedaan door John Tassie, maar hij kwam niet verder dan 6 kilometer. Wat hem niet lukte, lukte Thomas Bain wel. Hij werkte met 200 gevangenen aan de pas, die meer dan 120 jaar later nog steeds aanwezig is in zijn oorspronkelijke vorm.

Eenmaal weer bij Buffelsdrift Game Lodge aangekomen zien we een kudu lopen. Wat een prachtig dier is het en imposant zo vlakbij. Kijkt niet op of om als je er dicht bij staat. Gauw het fototoestel gepakt en plaatjes schieten. Ben niet ontevreden over het resultaat .. zitten een paar heel mooie bij.

Gisterenavond hebben we kudu gegeten bij het restaurant vandaag zijn we voor destruisvogelbiefstuk gegaan om een vergelijking te kunnen maken met morgen . Echt prima, zo lekker mals, het smelt op je tong. We zijn benieuwd naar de biefstuk morgen op de struisvogelfarm.