Pinguïns , pinguïns en nog veel meer pinguïns!

zondag 22 november 2015

Van Hermanus naar Kaapstad (dag 1)

Ruud voelt zich gelukkig weer beter, alleen wat hoofdpijn maar ik denk dat dat wel over zal gaan na wat gegeten te hebben. Inderdaad …. we kunnen weer verder. We volgen de kustroute en stoppen bij wat kleine duinen en wat zwarte keien met mooi wit zand. Het steekt prachtig af tegen de blauwe lucht en oceaan.

Weer een stukkie verder stappen we uit bij Betty’s Bay, bekend om haar pinguïn kolonie. Deze pinguïns (de Kaapse) zien er anders uit dan de voor ons meer bekende zwart/witte nonnetjes die zo leuk waggelen. Deze vogels zijn kleiner en wat gevlekter. Ze waggelen niet zo dom heen en weer maar zitten wat voor zich uit te staren, vrijwel roerloos. Sommigen zijn wat actiever en die nemen een duik in het water en komen weer boven. Wat een vreselijk rare beesten, je blijft lachen om ze. Het stinkt er wel en de rotsen zit vol poep van deze vogels maar ook van de meeuwen die ook in grote getale daar zitten.

We gaan weer verder en zien aan de overkant van het water de bergen liggen. Dat is vast het Kaapse Schiereiland. Dit stukje weg is leuker om te rijden dan hiervoor waar alleen maar vakantie onderkomens staan.

En dan Gordon’s Bay (de naam alleen al, Gerards Bay bestaat hier gelukkig niet, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk…. Geer en Goor). Wat een toeristische stad, daar wil je voor je verdriet niet eens een uur doorbrengen. We rijden richting het plaatsje “Strand”, maar waar Gordon’s Bay eindigt en Strand begint is volkomen onduidelijk. We hebben de Tom Tom erbij gepakt die voor ons de weg gaat kiezen.

Via de N2 nu richting Kaapstad, de o.a. VOC schepen liggen aan de kade aan de rechterkant van de weg. Mooi om te zien. En ja hoor .. een enorme krottenwijk, de huisjes van de zwarte bevolking, hutje mudje naast elkaar, bijna geen tussenruimte. Hoe kun je hier in vredesnaam wonen. Te triest voor woorden. Ze hebben wel elektra en een schotelantenne, dat dan weer wel.

We nemen de afslag die de Tom Tom aangeeft en komen in een heel verkeerde wijk in Cape Town uit. Niet een onderkomen aan de voet van de Tafelberg , je ziet hem hier niet eens!

Wel klopt de straatnaam “Moltena Road”. Dus weer terug naar de N2 en proberen de M3 te vinden (die staat in mijn papieren). Ik zie hem al vrij snel vóór we de N 2 oprijden en heb Ruud zo goed als het ging er doorheen geloodst. Dit lijkt er meer op en we zien Molteno Road met direct daarachter de Tafelberg. Hier moet het zijn en Yes op nr.68 staat het “Tafelberg Guesthouse”. Hè hè wat een gedoe door zo’n stad heen. Morgen kijken hoe we er weer uit komen om naar het schiereiland te gaan.

Op zondag blijken alleen bij de haven de restaurants open te zijn dus hebben we hier bij een winkeltje in de buurt een paar broodjes en brie gekocht. Eenvoudig maar lekker. De croissants van een formaat waar McDonalds jaloers op zou zijn, die kunnen echt niet tippen met hun broodjes aan die wij hebben gekocht.

Nu nog een blog typen. Heb al wel in bad gelegen, ja in je vakantie doe je dingen die je thuis óf niet kunt doen, óf waar je eigenlijk niet de tijd voor wilt nemen. Ruud houdt het bij een scheer en douche beurt. Las net op FB dat het vanochtend in Nederland heeft gehageld. Morgen wordt het hier 24 graden en overmorgen 29 tot 31 graden. Lekker warm hè, worden jullie al jaloers? De kerstballen liggen hier beneden al op het dressoir met een rode kerstster (plant). We kunnen het ons haast niet voorstellen dat het al bijna december is en dat het feestgedoe weer begint. De schaduw valt hier over de stad (door de Tafelberg) en in de verte zien we de Waterfront waar het nu wat mistig begint te worden en je de overkant haast niet meer kunt zien. We kijken vanaf onze kamer helemaal naar beneden zo op de stad uit.

Wie weet vanavond mooie straatverlichting (en reclame), autolichten etc. te zien. We gaan het bekijken vanaf ons bed.

Corrina

Nu gaan jullie nog naar Kaap de Goede Hoop enz. Mooi natuurgebied, zal ook wel in bloei staan daar in de bergen. En je gaat toch ook nog even naar pinguins in Boulder? Leuk even de Tafelberg op als er tenminste geen mist hangt, kun je mooi wandelen en mooie uitzichten ook, maar die heb je nu blijkbaar ook?? en helemaal aan het eind naar het vuurtorentje op de punt, we gingen met het treintje en kijk uit het stikt daar ook van de brutale baviaantjes. Good luck en nog veel plezier de laatste dagen daar! Love.....

j.c.v.roekel.

Lieve kinderen jullie reis zit er bijna op.
Het laatste deel van jullie reis hebben wij meermalen mogen maken en genieten nu van jullie belevenissen maar zijn ook een beetje jaloers. helaas is de reis voor ons niet meer te doen te vermoeiend. wij wensen jullie nu een goede reis en behouden thuiskomst. Groetjes en liefs van ma en pa.