Wijnproeven .....

woensdag 25 november 2015

Van Kaapstad naar Stellenbosch

Gisterenavond hadden we zo’n geweldig uitzicht op de berg die naast de Tafelberg ligt. De wolken kwamen als een soort van waterval over de rug van de berg heenvallen/rollen. Geweldig om dit te zien. De wolken lossen direct na het vallen weer op en dit proces bleef zich herhalen. En vanochtend gebeurde hetzelfde bij de Tafelberg. Jammer dat ik er geen filmpje van kon maken, want dit bijzondere kan ik niet goed in woorden weergeven.

Om 9 uur zijn we vertrokken na afscheid te hebben genomen van de gastvrouw en gastheer, een bijzonder vriendelijk echtpaar die ook Nederlands sprak.

In de stad rijden we langs Woodstock (ja ook daar, maar dan een wijk). Veel bloeiende struiken langs de weg (toch het idee van een stukje Garden Route, hihi). We zijn eerst naar Stellenbosch gereden en hebben geparkeerd in de Marktstraat, een zijstraatje van de Dorpsstraat waar de winkel “Oom Samie se winkel” ligt. We mogen binnen geen foto’s maken. Het is een winkel waar van alles wordt verkocht maar ook wordt ingekocht. Gezellige ouwe troep tot iets moderne snuisterijen en souvenirs.

Daarna doorgereden naar Paarl. Onderweg zien we een bordje naar ons verblijf voor vannacht. We rijden langs Drakenstein (ff kijken of Bea thuis is, helaas de vlag staat niet in top). Bij Paarl zijn we naar het Taal Monument gereden, jammer genoeg is de toegang afgesloten, maar we kunnen het monument zelf wel in de verte zien.

Ook hier langs de (doorgaande) wegen zien we krottenwijken. Erg triest als je ziet dat er ook heel veel rijkdom is aan grote panden (o.a. wijnboerderijen) die er vlak in de buurt staan.

Ons plan is ook om naar Franschhoek te gaan, een kleiner plaatsje op de kaart te zien (beetje een driehoek rijden). Hadden verwacht dat het wat minder toeristisch zou zijn dan de vorige twee steden, maar ook hier veel toeristen met de voor hen bestemde souvenirs winkeltjes. We hebben er tussen de middag gegeten in een zaakje dat dwars over een oud treinspoor is gebouwd. De treinrails liggen er nog. En de naam van de pub heet “Franshoek Station Pub & Grill”. Gezellig tentje en hebben buiten in de schaduw zitten eten (en niet eens druk daar).

Na de lunch rijden we weer verder richting Stellenbosch en komen langs het plaatsje “Lanquedoc” en wanen ons even in Frankrijk. We zien onderweg veel wijnboerderijen, daar staat de streek ook om bekend.

Weer bij Stellenbosch aangekomen checken we in bij Knorhoek (kamer nr. 3) en geven ons op voor het 3 gangen diner, het ziet er veelbelovend uit.

We kunnen tot 5 uur wijnproeven, dus nog net op tijd. Ieder mogen we 5 wijnen uitkiezen. Ruud gaat voor wisselend rood en wit en Hannie voor alleen de witte wijnen.

Degene die er uit springen zijn voor Hannie maar één en dat is de Knorhoek Sauvignon Blanc (voor Ruud trouwens ook), en voor Ruud ook nog de Knorhoek Pinotage (excellente wijn) en de Knorhoek Cabernet Sauvignon. Wel leuk om dat eens mee te maken. Proeven en proberen niet door te slikken al is tie nog zo lekker en dan na rollen in je mond weer uitspugen in een bakje en wat water drinken voor de volgende proef komt. Hannie drinkt de tweede en tevens voor haar de lekkerste gewoon helemaal op, dat laat je toch niet staan?

Na het wijnproeven gaan we de auto leeghalen en de spullen sorteren wat weg kan en wat mee naar huis moet. De pindakaas gaat nog een dagje mee, je weet maar nooit of je die nog nodig hebt (lekker op geroosterd brood).

Om 19.00 uur gaan we eten. Het menu wat we vanmiddag te horen en te zien hebben gekregen is niet wat we nu op ons bord zien, de vis komt overeen, maar geen knoflook erop, het voorgerecht is heel wat anders en het nagerecht (wel lekker) lijkt er ook niet op. Beetje vreemd en het is in tegenstelling tot wat we tot nu toe hebben betaald voor onze maaltijden een stuk duurder. Het zal de omgeving wel zijn, daar waar veel meer toeristen komen (bij de wijnboerderijen) met een dikke portemonnee. Maar het eten is nog steeds een stuk goedkoper dan in Nederland.

Na het eten de boardingpassen uitgeprint voor morgen, scheelt weer tijd en hier lukt het in ieder geval op de vaste computer met printer die er staat.

De kamer is erg klein en echt niet up to date (zelfs een beetje smerig uitziend ook doordat veel dingen kapot/afgebrokkeld zijn. Niet echt een rustplek om de laatste dag voor vertrek even lekker bij te komen met een beetje luxe en ruimte om je heen. Komt er op neer dat het eigenlijk een afknapper is, jammer voor die laatste nacht. Dat had beter gekund.

We gaan op tijd het bed in, de laatste nacht op Zuid Afrikaanse bodem. En na een nacht in een vliegtuig zullen we de nacht erna in ons eigen bed slapen. We kunnen het ons nog niet voorstellen.

Corrina

We zijn ook naar een wijnproeverij geweest, maar kregen ook een likeurtje Amarula (en dat hadden we onderweg al ergens geproefd), die vonden wij het lekkerst en daarvan hebben we 3 kleine flesjes meegenomen, 1 voor onszelf en 1 voor beide kinderen, heerlijk!! Later in een hotel nog een (dure) fles ervan hier in Nederland gekocht, die importeerde ze zelf, grappig en erg lekker!

Hannie

Je bent er weer vroeg bij Corrina (midden in de nacht, ohoh, niet kunnen slapen?
Over de Amarula, dat is de nationale drank van Zuid Afrika. We hebben het een keer op een beurs geproefd en kregen nog een mini flesje mee die nog steeds in de kast staat, hahaha. Wel een erg zoet drankje vond ik. Maar als aandenken .... wel leuk om te bewaren.
Als je nog eens een flesje kunt kopen ... gewoon doen en de herinneringen ophalen aan jullie eigen vakantie in ZA.
xxx

Corrina

Ja, ben soms laat. Die Amarula vonden wij heerlijk en is idd een leuke herinnering aan die verre reis. Hebben we toen ook erg van genoten! Toch heel anders dan de USA, daar is het echt westers en de hoeveelheid NP's is groot!

Corrina

Als ik je verhalen lees, ben ik toch wel blij dat wij een georganiseerde reis hadden geboekt. Je hoeft niets uit te zoeken, komt op veel mooie plaatsen en kunt onderweg steeds rustig kijken terwijl meteen alles wordt uitgelegd en verteld waar je bent en wat er is. Misschien voor jullie avontuurlijker, maar voor ons was het ook steeds eenverrassing waar je 's avonds weer zou aankomen. Groetjes, xxx