Yes …. nog 7 weken en dan op naar een nieuwe beleving … nu in het land van de recente aardbeving!

Daar zijn we weer. Dat betekent dus een nieuwe reis en waar gaan we naar toe? Verder dan dat kunnen we niet vliegen …… wat dachten jullie van NIEUW ZEELAND!

Begin februari vertrekken we en komen half maart 2017 weer terug.
Zoals jullie weten bestaat Nieuw Zeeland uit de twee meest bekende eilanden, het Noorder- en het Zuidereiland met net daaronder nog een wat kleiner eiland geheten Stewart Island en nog zo’n 600 kleine bijna allemaal onbewoonde eilandjes. Zowel het Noorder- als het Zuidereiland gaan we bezoeken. Dit gaan we doen per auto maar eerst een wel erg lange vlucht voor we er zijn. Zo’n 12 uur vliegen naar Singapore als tussenstop waar we overnachten en dan overstappen om door te vliegen (ca. 11 uur) naar Christchurch dat op het Zuidereiland ligt.
Heel wat uurtjes voor de boeg eer we in het land zijn waar we dan bijna 6 weken gaan rond toeren. We starten dus in Christchurch (op het Zuidereiland) en eindigen in Auckland (op het Noordereiland).
We hebben een aantal heel leuke excursies geboekt waarbij we o.a. met een helikopter worden gedropt (jaja, weer een nieuwe ervaring) op een gletsjer en met een jetboot gaan varen die zo’n 100 km per uur over het water scheurt en nog veel meer spannende dingen.
Ook gaan we de zee op met een boot om walvissen te spotten (wat ons in Zuid Afrika niet is gelukt) en wie weet zien we ook zeehondjes en dolfijnen. We hopen dat dit door kan gaan maar zeker weten doen we dit nog niet. Zoals jullie wellicht weten is er pas geleden een aardbeving geweest en die heeft Kaikoura het hardst getroffen met als gevolg grote schade aan woningen en infrastructuur. Dit is de plaats waar wij 3 overnachtingen hebben gepland en we dus met een boot het water opgaan om o.a. de walvissen te spotten.
Afwachten dus of dit deel van de route/reis doorgaat of omgegooid moet worden.

We hopen veel van de prachtige natuur te gaan zien zoals de geothermische gebieden (o.a. geisers, vulkanen), gletsjers, fiorden, de Zuidelijke Alpen met z’n hoge (besneeuwde) bergen, regenwouden, stranden, watervallen enzovoorts. In het meest zuidwestelijke deel schijnt het zo’n 200 dagen per jaar te regenen waardoor ik me nu afvraag waarom we in godsnaam dit gedeelte ook hebben opgenomen in onze route, hahaha!
Het land staat bekend om z’n kiwi’s (zo worden naast de vogels de Nieuw Zeelanders ook genoemd) maar die vogels zijn zo zeldzaam dat we er echt niet in geloven dat we daar van die exemplaren met bijzonder kleine vleugels waardoor ze niet kunnen vliegen gaan zien die vooral in de nachtelijke uurtjes actief zijn. We houden het maar bij het bekende fruit en uiteraard de bevolking zelf.

We hebben er in ieder geval heel veel zin in om dit prachtige land te gaan zien en ook nog wat van de Maori cultuur mee te mogen pakken.

Voordat we vertrekken zullen we nog een update plaatsen met o.a. vluchtgegevens, etc. Of we in Nieuw Zeeland vaak wifi hebben weten we niet, dus regelmatig een blog plaatsen ….. we zien wel! Nieuw-Zeeland is tenslotte het land van de ‘no hurries’. Dus lekker rustig aan doen!

We hopen dat jullie ons weer willen gaan volgen tijdens onze nieuwe reis. Tot dan!

Ruud en Hannie

Slogan blogtitel: Van het grote wild en de armoede in Zuid Afrika gaan we nu naar het land van de kiwi en de trotse Maori !

Jaap

Ik lees dat jullie ook de zee op willen. Maar de aardbeving was toch ook op zee voelbaar? Ik hoop dus dat de zee nog heel is, anders wordt het wel heel moeilijk varen tussen al die brokken water.

Els

Woww dat wordt wel een heel avontuurlijke reis, ik ga jullie zeker weer volgen!