De eerste oooh’s en aaah’s!

West Melton (bij Christchurch)Dagje naar Banks Peninsula en Akaroa

Ik begin maar even nog met een stukje over gisterenavond. We hebben heerlijk gegeten. Scott is degene die kookt en we starten met een pasta als voorgerechtje. De saus met wat kaas erover was voortreffelijk maar we kregen nog meer lekkere gerechtjes. Het hoofdgerecht was aardappelpuree, corned beef die boterzacht was, mosterdsaus, broccoli, wortel en als toetje een eigengemaakte kwarktaart met een zachte romige saus erbij. Geen wijn voor mij maar Ruud en Scott had lekkere rode wijn, Robbert een witte en ik water. Het was erg gezellig zo met z’n vieren aan tafel waar we naast het eten ook lekker hebben zitten kletsen. Robbert is moeilijk verstaanbaar maar voert wel de boventoon. Hij komt oorspronkelijk uit Nederland maar we hebben gewoon Engels gekletst zodat Scott ons ook kan volgen. Bakkie koffie erachter aan en toen niet al te laat naar boven, waar het net als beneden in onze “eigen” woonkamer stervenskoud was. Bibber de bibber … niet warm te krijgen. Ze hebben geen CV of een openhaard maar wel verrijdbare elektrische kacheltjes. Morgen maar gebruiken als het nog zo koud is.

Vanochtend opgestaan en om 9 uur kregen we ontbijt met geroosterd brood, en diverse zoet en hartig beleg,. Ook lag er fruit, was er muesli en yoghurt. Genoeg te eten! En wederom gezellig met z'n vieren.
We vertrekken rond 10.15 naar Banks Peninsula en Akaroa. Dit is een schiereiland net onder Christchurch. Onze gastheren kwamen met deze suggestie. We rijden door West Melton met wat kleine winkels, een bezinepompstation en een heuse eigen prison die uitkijkt op de bergen. Ons verblijf staat midden tussen de vineyards aan een vrij lange weg.
Het begon vanochtend zonnig maar als wij vertrekken komen de wolken opzetten. Onder weg steekt er ineens een schaap de weg over … heel vreemd omdat er wel omheining is. Ach, dat is het loslopend wild van Nieuw Zeeland moet je maar denken.

Een mooi glooiend landschap dat hoe verder we naar het zuiden en zuidoosten rijden overgaat in steeds hogere bergen. We rijden de scenic route/drive en zien in de verte de Pacific Ocean liggen. Aan de andere kant het Akaroa meer met vele zijarmen en prachtig blauw/groen water (het is inmiddels weer zonnig geworden). De weg splits zich en wij nemen de hele smalle weg die langzaam steeds hoger kruipt met fantastische uitzichten over zowel de Pacific als het meer van Akaroa. We hoppen de auto in en uit om te genieten van de omgeving en het maken van foto’s van de prachtige uitzichten. We rijden inmiddels dus het hele schiereiland rond en stoppen later op de dag in Akaroa, een ietwat toeristische plaats. We lopen langs het water om even de benen te strekken. We hebben al dagen gezeten (in het vliegtuig , op de airport, auto, etc.) Lekker dus om dit te doen. We rijden weer richting “huis” en zien op de weg een dode possem liggen. Ik weet even niet hoe je het schrijft maar na mijn beschrijving zei Robbert dat het een possum is geweest. Die hebben ze genoeg daar.

Thuis aangekomen, het was alweer laat en gingen we om 7 uur aan tafel. Het rook geweldig. Een rijsthapje met champignons en knoflook (vegetarisch). Daarna had Scott, de “cook in da house”, saté, gebakken aardappels en pompoen met mayonaise en een salade. Als toetje een gebakje met een bolletje ijs erbij. Ruud weer aan de rode wijn en ik nu maar eens een witte genomen. Weer lang zitten kletsen tot de koffie op was. Wat een gezellige onderhoudende mannen.

Om half 11 zijn we naar boven gegaan en kwamen erachter dat we dus een elektrische deken hebben. Die aangezet en eindelijk kreeg ik het een beetje warm. Dom dat ik het die dag ervoor niet had gezien.

Het was een mooie tour vandaag. Nu een beetje relaxen en dan slapen!