Thunderstorm

Maandag 13 februari 2017

Dunedin

We hebben erg slecht geslapen. Ruud wordt toch verkouden. We hopen echt dat het snel minder wordt door op tijd te gaan druppelen i.p.v. een antibiotica kuur te moeten gaan nemen als het druppelen niet afdoende helpt, anders kunnen we niet echt verder reizen. Lastig hoor, vooral omdat ik niet mag rijden.

OK verder met het verhaal van vandaag. Na het douchen wat een unieke ervaring was met het uitzicht, gegeten en naar Dunedin op zoek naar nieuwe bergschoenen en natuurlijk om de stad beter te bekijken. We hebben dezelfde weg als gisteren gereden zo langs de baai en de auto in een parkeergarage gezet midden in het centrum. Wat foto’s van mooie oude gebouwen gemaakt en een standbeeld, etc. Toen op zoek naar schoenen. 3 winkels verder en vele schoenen bekeken en sommigen gepast te hebben kom ik uit bij Katmandu waar ze een paar hebben die een maat te groot is maar met dikke sokken erin wel goed lopen en genoeg steun om de enkels geeft. De goeie maat hadden ze jammer genoeg niet meer dus in het vervolg draag ik geen sneakersokken meer in m’n bergschoenen. Vind het nog steeds erg dat de mijne het begeven hebben. Deze zijn hardstikke duur maar dat is met bijna alles hier zo. Wél 50 dollar korting, dat dan weer wel, het is niet anders. Wie weet loop ik hier ook weer 10 tot 15 jaar mee rond op deze aardbol.

Voor de lunch hebben we wat broodjes en water gekocht en zijn toen op aanraden van Corrina naar het station gelopen. Het is inderdaad een prachtig gebouw die we op de foto hebben gezet. Daarna op een bankje ons brood opgegeten. De lucht wordt steeds donkerder en het begint licht te regenen. Tijd om de toestellen op te ruimen. We kiezen ervoor om maar terug te gaan want we gaan het niet droog houden. Achteraf een goeie beslissing want wat later werd de stad getroffen door een thunderstorm (ik stapte net uit de auto ergens onderweg om een foto te maken toen ik een vreselijk harde donderslag hoorde) met vreselijk grote hagelstenen en overstromingen waardoor diverse winkels hun deuren hebben moeten sluiten. De lucht werd steeds dreigender achter ons en we zijn doorgereden. Eenmaal hier hoorden we het alarm afgaan maar waarvoor en waarom … tja dat wisten we niet. Hier was het een stuk lichter op het schiereiland dan boven Dunedin.

Onze gastvrouw kwam vanavond even vragen of we nog wat nodig hebben en of we nog weg waren geweest. Yes … naar Dunedin en om ca. half 4 weer thuis waren. Ze vertelde dus wat er aan de hand was geweest en dat we inderdaad blij konden zijn dat we op tijd weg waren. Het was inderdaad de alarm sirene die af is gegaan en ook brandweer, politie en ambulances, die wij dan weer niet hebben kunnen horen op deze afstand, waren volop in de weer.

We zijn erg blij dat we heelhuids en zonder hagelschade aan de auto net op tijd thuis waren gekomen. Ze vertelde ons ook dat het voor de tijd van het jaar erg koud is en er ook veel regen is gevallen de laatste paar weken. Normaal is het veel warmer in januari en februari, volop zomerweer.

Ruud keek net nog via zijn phone naar een nieuwsbericht met foto’s van de hagel die er in Dunedin lag en een filmpje met de overstroming. Het zag er niet best uit.

Vanavond gebakken aardappeltjes gegeten met een kipfilet en koolsalade. Nu nog even ons blog uploaden en dan relaxen. Gaan vanavond maar eens een tijdje lezen.

Tot morgen!

Achtergrondinfo over Dunedin:

Dunedin( Ötepoti in het Maori):

Dunedin is een studentenstad. Deze stad heeft een typische Schotse uitstraling en bezit twee grote kerken: de Anglicaanse St. Paul's Cathedral en de First Church. De katholieke kathedraal is de Sint-Jozefkathedraal. Het stratenplan is bijna volkomen gelijk aan dat van Edinburgh in Schotland.

Corrina

Wat een slecht weer in Dunedin, pech zeg. Zal er wel van familie over horen denk ik. Hoop dat het beter weer wordt. Tzt op het Noordereiland is het meestal wel iets warmer. Het beste en beterschap voor Ruud en succes met je nieuwe schoenen, byebye.

Hannie

Vandaag mijn nieuwe boots getest en ze lopen goed. Mis de andere wel. Moet wennen. Net ging weer de sirene. Zie geen donkere wolken boven Dunedin maar er zal wel wat anders loos zijn. xxx