Op zoek naar de geeloogpinguïns en de Royal albatros kolonie

Dinsdag 14 februari 2017

Otago Peninsula

Gelukkig hebben we beiden wat beter geslapen. Vandaag gaan we routes kris kras over het schiereiland rijden. Het weer wisselt telkens in een rap tempo. Regen, zon, miezer, bewolkt, van alles wat dus. We hebben gekozen om eerst naar het noordelijke puntje te rijden. Hier huist de Royal Albatros kolonie bij Taiaroa Head, de enige plek waar deze albatrossen hun broedplaats hebben.

Pech … we zien niets, net als alle andere bezoekers, ook diegenen die een tour hebben geboekt zullen het vanochtend zonder moeten doen. Er zijn alleen wat meeuwen, niet dezelfde soort die wij aan de kust hebben. Het begint nu serieus harder te regenen en we duiken de auto in.

Na de bui weer naar de Pacific gelopen om van het mooie uitzicht te genieten. Diverse kleuren blauw en groen in het water en golven die tegen de rotsen opbeuken die weer witte schuimkoppen veroorzaken.

We zakken af naar Otakou en ik zie weer eens ouwe troep staan, vervallen huisjes, gereedschappen en boten. Heerlijk, uitstappen en op de picture. Ik hou er zo van! Via Harington Point Road verder teruggereden en Weird Road op richting Cape Saunders. Helemaal aan het eind houdt de weg op en staan we voor een hek. We besluiten om hier ons brood op te eten. Flesje water erbij en weer verder na een paar foto’s gemaakt te hebben van de omgeving en de schapen die hier al geschoren zijn. Op veel andere plekken zitten ze nog lekker in hun vacht. Ze zijn erg schichtig. Als je er langs rijdt blijven ze rustig staan grazen maar zodra je uitstapt rennen ze weg. Er loopt er eentje buiten de hekken en zoekt duidelijk naar een ingang die niet te vinden is en loopt te blaten. Wat doe je er aan? Niks dus want ze zet het op een lopen zodra je in de buurt komt. We zien hier ook Mount Charles. Nou ja, een berg? Hij is maar 408 meter hoog.

Via Portobello zijn we naar Sandfly Bay gereden. Daar zien we een bord staan met wat info en het wordt ons nu wel duidelijk dat zowel de Blauwe pinguïn als de geeloogpinguïn alleen bij schemer te zien zijn. Ook moet je dan 200 meter afstand nemen, dichterbij mag niet. Dit zit er dus voor ons niet meer in. Jammer van de verkeerde voorlichting over de geeloog. Van de blauwe soort wisten we het wel.

Onderweg naar het strand komen we een man tegen met een zeer grote lens op z’n camera dus ik vraag of hij toch nu al de pinguïns heeft gezien. Nee hoor die zijn er volgens hem ook alleen bij zonsondergang. Maar wel heeft hij zo'n 40 zeeleeuwen gezien op het strand. De weg naar het strand door het rulle zand daalt behoorlijk en de zee is op 40 minuten loop afstand. Dan terug ook weer omhoog …… dat gaat het niet worden omdat ook op het stuk strand wat wij zien vanaf halverwege de daling, de zeeleeuwen ook nog niet zien liggen. Die liggen waarschijnlijk nog een paar kilometer verderop. We zien in zee twee rotsen liggen. Dat zijn de Gull Rocks. Een magnifiek uitzicht van bovenaf en ook halverwege de daling. Wat een schitterende natuur heeft Nieuw Zeeland.

Laat in de middag komen we weer thuis en drinken nog een wijntje voor en tijdens het eten. Inmiddels wel de spullen bij elkaar gezocht en de koffer ingepakt. Heb de foto’s al geüpload en alle apparaten zijn weer opgeladen. Nu wij zelf nog.

PS. Foto's uploaden lukt niet. Ik denk dat ik via Facebook wat ga plaatsen in een apart album als dat tenminste wel willukken.

Petra & Kees

Lieve allebei, wat maken jullie al veel mee in zo korte tijd! Hopelijk wordt Ruud niet erger verkouden zodat jullie zo goed mogelijk kunnen genieten.

Gelukkig maar dat jullie beter konden slapen, dat helpt vast ook wel om weer beterderder te worden! ????

Hopelijk lukt het om foto's op Facebook te zetten, want ik word nu wel heel nieuwsgierig!

Veel liefs van ons, blijf genieten van die prachtige natuur daar!! ?

Corrina

Toch weer veel gezien en beleefd vandaag. Ja het weer lijkt wat op Nederland, vrij wisselvallig. Maar jullie zien veel, prachtige reis hoor. Lekker verder genieten en hopelijk niet ziek worden, Have fun en tot de volgende keer........