Van de boot af en weer verder met het hoofd nog in de wolken!

Maandag 20 februari 2017

Van Te Anau naar Wanaka

Omstreeks 12 uur komen we aan op het vaste land na eerst te zijn ontscheept van de Southern Secret waar we ook de nacht hebben doorgebracht, daarna een rit door de bergen en bossen met fotomomenten en een boottocht met een wat grotere boot om weer op de vaste wal te komen waar onze auto staat. Wat we vanochtend hebben meegemaakt vertel ik in het blog over de Doubtful Sound die hiervoor staat maar waar ik nog niet aan toegekomen ben om daar een verhaal over te schrijven. (verhaal volgt uiteraard nog). We zijn er nog stil van als we terugrijden om onze koffers op te halen in Te Anau die daar opgeslagen stonden in een schuur voor de nacht, een geweldige service! Maar de “verplichting” wacht ook weer op ons dus we gaan verder naar het noorden.

De zon die we gisterenmiddag mistte schijnt nu weer volop. Nu de nieuwe omgeving weer in ons opnemen wat haast niet lukt vanwege de vele diepe indrukken die we nog in onze gedachten hebben. Maar dat gaat wel goedkomen hoor.

Nu via de 94 richting Lumsden, we steken een stukkie af en rijden verder op de Mossburn Five Rivers Road. Bij Fairlight staat een oud treinstationnetje wat niet meer in gebruik ismaar er ligt nog wel een klein stukje rails. Even snel daar een muffin gegeten en gaan weer verder via de H’way 6 noordwaarts richting Frankton. Net voor Queenstown eindigt de Southern scenic route en staan dan plots in een file om half 4, dit kan geen avondspits zijn. Het is een drukke stad en we zien het van bovenaf de berg voor een groot deel bij de baai liggen. We hadden niet het plan om Queenstown zelf te gaan bezoeken dus laten we die stad links liggen. Na de rotonde die de opstopping veroorzaakt (waarom komt niemand op het idee om stoplichten te plaatsen???) nemen we opnieuw een binnendoor weg wat toch weer 50 kilometer scheelt en bovendien een leuke bochtige weg is met telkens weer andere uitzichten. We beginnen met de Crown Range Road die overgaat in de Cardrona Valley Road. Langs de weg zien we een inham met een ellenlang houten hek met daaraan vastgeknoopt ontelbaar veel BH’s … stoppen natuurlijk! Geweldig wat een fantastisch gezicht maar zeker ook het idee erachter …. Pink Ribbon! Ben er even stil van en neem het in me op. Dit hangt hier om de aandacht te vestigen op het leed dat vrouwen met borstkanker ondergaan, degene die het overleeft hebben of er helaas aan gestorven zijn.

Nog een klein stukje en dan zijn we bij onze B & B Homestead in Wanaka, waar de omgeving mooi is maar het stadje zelf erg toeristisch is, net als in Te Anau. Gelukkig zitten we op voldoende afstand van al die ongein. Bij aankomst hebben we eerst gebeld met Wilkin Jet & Helicopters om te bevestigen dat we morgen komen en te vragen of de weersomstandigheden goed genoeg zijn om de tour door te laten gaan. Yep, maar i.p.v. 11.00 uur moeten we al om 10.00 uur vertrekken vanuit Makarora dat hier bijna een uur rijden vandaan is. Wat een tegenvaller zeg! Dat wordt vroeg opstaan … het is vakantie hoor, whaha !

Na het uitpakken van de nodige dingen even het dorp ingelopen om te eten. Het wordt Fish and Chips (een goede zaak volgens Ruud die dit al had opgezocht op internet om de recensies te lezen). Meestal wel lekker als je moe bent en niet zo uitgebreid wil eten …. én snel klaar wilt zijn. Een heel vette hap, de olie druipt overdreven gezegd langs je vingers, maar het smaakt prima. We proberen straks vroeg te gaan slapen want morgen al om half 7 op om op tijd ons te melden in Makarora voor de Siberia Experience tour!