Onze laatste dag aan de oostkust van het Zuidereiland!

Dinsdag 28 februari 2017

Kaikoura

Vandaag konden we het rustig aan doen. Na het ontbijt zijn we naar Kaikoura gereden en hebben de auto achtergelaten om een stuk van de South Bay te gaan lopen. Veel werkzaamheden daar met het overladen en verplaatsen van bergen zand en grind allemaal voor het herstel van de ravage na de aardbeving.

Daarna brood gegeten en op weg om de route naar het noorden langs de kust te gaan lopen en weer terug. Een drie uur durende wandeling. De lucht is in de ochtend nog een beetje blauw maar het trekt al aardig dicht. We starten met in onze ogen de “Chinese muur”. Het wandelpad leidt ons omhoog en we hebben nog vrij ver uitzicht over de kustlijn, de zee en daarachter de bergen. Veel borden langs de kant met genoeg info over wat er zoal te zien is en de historie. En ja hoor ….. wie komen we tegen? Anne en Roelie, wat een toeval. Zij zitten in een B & B in Kaikoura waar ook inmiddels Sonja en Franko zijn gearriveerd.

Anne en Roelie gaan morgen ook naar Mapua maar moeten eerst langs Christchurch om hun fototoestel op te halen. De vliegmaatschappij heeft het fototoestel gevonden maar willen het niet per vliegtuig naar Kaikoura of naar Nelson brengen dus ze kunnen niet anders dan nog een stuk verder naar het zuiden rijden en dan zelf het fototoestel ophalen. En het is al zo’n lange rit door de omleiding. Roelie vertelt ons dat de boot om de walvissen te spotten het heeft begeven. Wat een pech voor de mensen die voor vandaag hadden gereserveerd en de komende dagen. Het zit allemaal niet mee voor de mensen hier die van het toerisme moeten leven.

We lopen verder en komen elkaar nog een keer tegen op de terugweg. De lucht is een tijd geleden al wit geworden en de zee ziet er grauw uit. Niet zo’n leuk uitzicht. In de verte zien we zeehonden op de rotsen liggen. Flink inzoomen anders zie je ze niet en een verrekijker hebben we niet meegenomen. Sommigen duikelen in het water en anderen hoor je brullen. De wandeling duurde ongeveer 2 ½ uur met wat tussendoor geklets en fotograferen.

Nu weer naar ons huisje en voorbereidingen treffen voor morgen. Morgen nog 3 dagen op het Zuidereiland, en dan gaan we afscheid nemen van dit gedeelte van Nieuw Zeeland.