Van Oost naar Noord-Midden-West

Woensdag 1 maart 2017

Van Kaikoura naar Mapua

Weer een lange reisdag te gaan vanwege de wegafsluiting een paar kilometer ten noorden van Kaikoura. Nu beneden langs en weer omhoog naar het noorden. Vroeg opgestaan om toch een beetje op een redelijk tijdstip aan te komen in Mapua. Vannacht voelden we het bed behoorlijk schudden. Een naschok vermoeden we. (Achteraf hoorden we van de gastvrouw in Mapua dat er een lichte aardbeving was van 4.5 op de schaal van Richter. Geen wonder dat er weer veel puin extra naar beneden is gekomen).

De aankomende 3 dagen zijn de laatsten die we op het Zuidereiland gaan doorbrengen. Nu op weg dus en de zon schijnt mooi over het water heen. Een stukje verderop staan langs de kant van de weg metershoge containers tegen de berghelling. Deze dienen ter bescherming voor alles wat nog loszit en naar beneden kan komen. We moeten verschillende detours rijden. Op veel plekken is de weg nog steeds beschadigd en zijn ze bezig met opruimen en repareren. Het schiet niet erg op met al die stopplekken. De mist hangt inmiddels tegen de berghellingen op en wij rijden ook in de mist nu. Heel typisch om te zien. Op de foto lijkt het een meer wat je tussen de bergen ziet maar het is mist. Het schiet echt niet op met al die verplichte stopplekken om het tegemoet komend verkeer eerst langs te laten gaan voor wij mogen.

We hebben bijna dezelfde weg gereden als 3 dagen geleden toen we naar Kaikoura toereden. Dit tot Springs Junction. Daarna de 6, 65 en de 60 gereden. Wat een prachtige weg, maar we scheuren er zo hard als het mogelijk is met al die bochten overal langs zonder te stoppen. Dat moeten we al genoeg door de wegwerkzaamheden. “Welcome to Tasman”. Om half 1 rijden we de H’way 6 op richting Picton/Nelson. We hangen vaak achter “zwaar vervoer” en inhalen hier is onmogelijk door de ontelbare bochten die direct achter elkaar zitten.

Een mooie weg maar we zijn blij als we eindelijk Mapua bereiken. Net hiervoor nog boodschappen gehaald want we moeten nog etende aankomende dagen. Nu op zoek naar Clayridge House.

We worden door de gastvrouw verwelkomt en krijgen koekjes mee, ze geeft ons uitleg over de wasmachine etc. en wat er hier in de buurt te doen is. Foldertjes …. we kijken straks wel als we tijd hebben. Eerst nu ff uitrusten. Was toch een tocht van minimaal 8 uur achter elkaar doorrijden met 1 korte pauze ertussen. Een mooi huis hier, heel ruim met 2 slaapkamers een mooi uitzicht vanaf de veranda (schuifpui over de volle breedte). Er liggen appeltjes en pruimen uit eigen tuin. Een kan met perensap in de koelkast en een banaan.

Heb eerst de was gedraaid. Dat moet ook gebeuren. Ruud heeft gekookt terwijl ik aan het douchen was.

Nu relaxen en dan op tijd naar bed. Een prachtige zonsondergang en ook veel sterren gezien.

PS. Ik ben nu met terugwerkende kracht foto's aan het plaatsen. Dus vanaf dag 1 werk ik naar het heden.