Het noordelijkste puntje ....!

Vrijdag 3 maart 2017

Cape Farewell

Vanochtend gaan we via de H’way 60, gedeeltelijk langs de kust, naar het noorden rijden van het Zuidereiland. Het is zonnig en we vertrekken rond 10 uur. We rijden langs Motueka, Upper Tokata, Tokata en stappen ook hier langs de route op diverse punten uit om de uitzichten te bewonderen. De bergen zijn hoog en we rijden de bochtige wegen naar boven en weer naar beneden etc. Bij Collingwood rijden we het stadje even binnen. Een leuk plaatsje langs de Golden Bay waar we sinds Takata langs rijden. We gaan door naar Puponga en nemen daar de gravelroad en komen heel verrassend uit op het meest noordelijke puntje van het Zuidereiland… ! We hebben weken geleden ook het meest zuidelijke puntje van het eiland gezien bij Bluff. We lopen omhoog en zien een prachtig uitzicht op een rots met een “hole” uitgesleten door het water. Het lijkt op een Arch (boog) en op de rotsblokken ervoor liggen zeehonden in de zon te slapen, het zou kunnen dat het Archway Island heet. Prachtige bergen links en rechts en achter ons. Dit is echt de moeite waard geweest om zover te rijden. Het is de minst bezochte “Cape” en gedeelte van Nieuw Zeeland. Nu weer terug langs de berghellingen, lekker bochtig en steil. Om 5 uur waren we weer thuis en hebben wat spullen voor morgen uitgezocht, eten gemaakt en de koffers voor zover het mogelijk is ingepakt voor de overtocht morgen naar het Noordereiland.

Vanavond omstreeks half 7 een zo’n prachtig mooie zonsondergang gezien. De lucht was oranje rood vlammend, wat een geweldig natuurverschijnsel. Ik zal van de week een foto neerzetten (heb vanavond mijn foto’s al geupload en morgen weer verder daarmee).

Nu foto’s voor het blog uitzoeken en de verhalen versturen.

Wat ik steeds vergeet om te vertellen …. hier staan alle brievenbussen langs de kant van de doorgaande weg, niet vreemd voor ons natuurlijk als je niet vlak aan de straat woont, maar het gaat erom hoe ze eruit zien. Geweldig …. van hout, plastic, blik, roestig ijzer, gedeukt, glad, erg oud en in allerlei verschillende vormen en kleuren, van vogelhuisjes tot ronde of vierkante …. noem het maar op. En dan staat er niet eentje maar soms een hele rij van wel 10 omdat ergens verderop 10 woningen staan die je vanaf de weg niet kunt zien. Echt geweldig om te zien. Weer zoiets aparts in NZ wat we nog niet eerder in deze vorm zijn tegengekomen. Dat wilde ik nog even kwijt J

Bye bye!