Op naar ons eerste NP op het Noordereiland!

Maandag 6 maart 2017

Van Wellington naar Ohakune

Al vroeg opgestaan en na het ontbijt op weg. Het gaat maar langzaam om de stad uit te komen. Files en dat om half 9 en het schiet voor geen muntje op. Eindelijk op de H’way 1 net voorbij Wellington richting Poriruha wordt het iets rustiger. Wat een verschil qua auto, veel lawaai, rammelt meer dan die andere en heeft pas 11.000 op de kilometer teller staan. Nou ja, zolang gebruiken we hem niet, nog minder dan 2 weken en dan leveren we hem weer in. Het is zwaar bewolkt en het miezert. De omgeving stelt niet veel voor, veel industrie en lelijke dorpen. Rechts wel een bergketen maar daar is wat minder van te zien omdat de bewolking tegen de bergen aanhangt.

Bij Foxton wordt aangegeven dat er “Een molen/The windmill” is en we zien hem in de verte. Wel bijzonder om hier een Hollandse molen te zien en we rijden er even naar toe om hem te fotograferen. Direct er naast staat ook The Dutch Oven, een bakery. Naast de molen zijn ze aan het werk dus vanaf die kant kunnen we hem niet bewonderen.

Nu verder richting Bulls waar we de H’way 3 opgaan. In het dorpje heeft bijna elke gelegenheid Bull in de naam staan en ook langs de kant staan grote zwarte beelden van stieren. Het landschap is nu vlak, geen bergen, alleen weilanden. Bij Sanson komen net 2 spitfires aanvliegen en landen net naast ons op de baan. Grappig om te zien. Wat komen die vliegtuigen hard aanvliegen en staan ook zo weer stil.

Net voor Wanganui breekt de zon af en toe door het wolkendek en nemen we net na de stad de H’way 4. Bij de supermarkt hebben we wat broodjes gekocht en op de parkeerplaats opgegeten. Het landschap is van vlak naar heuvelachtig gegaan en nu lijken het serieuze bergen te worden. We slingeren door de bergketens heen. Nog zo’n 100 kilometer te gaan naar het Nationale Park Tongariro waar we net voor het NP in Ohakune een huisje hebben. Net voor Ore Ore zien we de Raukawa Falls, een waterval zo ontiegelijk lelijk met uitgehouwen steen, zo wit als het water. Hij heeft genoeg kracht want hij buldert wel. Bij Raetihi in de buurt zien we de bergtoppen met sneeuw tussen de groen begroeide bergen liggen. Ze zullen wel deel uitmaken van het NP. Er is hier wel weer meer bewolking en jammer genoeg is de voorspelling dat het morgen gaat regenen.

Ons huisje is niet een huisje maar een huis met 3 slaapkamers en de berg waar ik het net over had is een vulkaan genaamd Mt Ruapehu (2797 meter hoog). Daar kijken we op uit vanaf de woonkamer en het terras. Er liggen er 3 in het park die we graag zouden willen zien. Hopen dat het weer toch anders gaat worden dan de voorspelling is. Je kunt er niet met de auto komen dus dat wordt lopen naar Mt Ngauruhoe (2291 meter hoog) en Mt Tongariro (1967 meter hoog). Eerst de boodschappen voor de 2 dagen gehaald, kaarten gekocht en weer terug naar ons huis. We zijn beiden bekaf. Ik moet mijn haar nog wassen dus ga weer onder de douche (vanochtend ook al) en Ruud gaat koken. Nu na het eten ons blog bijwerken en de foto’s weer uploaden. Het zijn er niet zoveel want we zijn er amper uit geweest en de voorruit was smerig.

Morgen weer een dag.