Vulkanen!

Dinsdag 7 maart 2017

Tongariro NP

In de loop van de ochtend zijn we richting het Tongariro NP, wat hier vlakbij ligt, gereden. Het is zwaar bewolkt maar we gaan de uitdaging om een wandeltocht te doen wel aan. We starten onze tocht bij de car park van de Tongariro Alpine Crossing. Dat is als je doorloopt tot het einde een wandeltocht van 19,5 kilometer waar we maar een gedeelte van gaan lopen. Het is te ver om dat in 1 dag heen en terug te doen gezien het tijdstip dat we beginnen. We besluiten door te lopen tot Soda Springs. Het is een smal pad dwars door de lava velden. We zien grote brokken lava gesteente, zwart en soms ook met wat rood erin. En niet te geloven …. maar de heide bloeit ook hier volop. Mooie paarse pollen her en der. We zagen het ook al langs de kant van de weg op de heenweg staan. Dat de heide hier nu al bloeit …. het is zomer! Maar het maakt de begroeiing wel kleurrijker. Ook komen we een stroompje water tegen wat oranje gekleurd is. Komt vast van de spring af. Machtig om tussen die grote brokken te lopen die wellicht al jaren geleden zijn uitgespuwd door de actieve vulkanen. Er liggen er hier drie in het park (zie het verhaal van gisteren).

Inmiddels zijn de wolken over de hellingen van de bergen en de vulkaan aan het heenkomen en we lopen in de kou en de flarden wolken. Als we op een gegeven moment achter ons kijken zien we niets meer. Alleen maar het wit van de wolken. Wat eerst een beetje sinister of spookachtig leek begint nu een beetje eng te worden. Kunnen we straks het pad nog wel zien als we moeten teruglopen over de keien en “trappetjes”? Na anderhalf uur besluiten we om nu om te keren en de Soda Springs voor gezien te laten. Jammer maar we gokken het er niet meer op. Het is een dikke waas om ons heen, waar we ook kijken.

We zien gelukkig het pad nog wel en na een tijd zien we ook wat meer in de verte. Het begint nu wel te spetteren en lopen flink door. We hebben gelukkig onze regenjassen wel aan. Teruggekomen bij de parkeerplaats gaan we eerst een bakkie koffie doen en besluiten terug te rijden naar een ander punt waar het misschien wat beter weer is.

We zien op de terugweg nog een loopje van 15 minuten naar de Tawhai Falls. Dus we stappen hier uit en gaan de waterval bekijken. Prachtig, hij dendert over 2 stromen naar beneden. Dat nemen ze ons niet meer af ….!

Om 4 uur waren we weer terug bij ons verblijf en zitten nu aan de wijn.

Straks spaghetti eten en dan ons opmaken voor morgen. We rijden dan verder richting Lake Taupo waar we wat noordelijker wee 3 dagen een huisje hebben. Jammer genoeg is er voor de komende 7 dagen alleen maar bewolking en regen voorspelt wat onze plannen aardig in de weg zullen gaan zitten. En dat voor onze laatste week vakantie hier in Nieuw Zeeland. Echt heel jammer. Het zou hier veel beter weer moeten zijn dan op het Zuidereiland maar het omgekeerde is het geval. Het begint hier nu echt hard te regenen en zijn blij dat we op tijd binnen zijn. Baal er wel van zeg. Zie ons vooralsnog geen “hot spring” in het zand maken bij Coromandel waar we 3 dagen zijn en heerlijk van het strand en de zee willen gaan genieten voor we naar Auckland vertrekken om het vliegtuig richting huis te nemen.

Word vervolgd!