Geen waterval maar water dat valt!

Woensdag 8 maart 2017

Van Ohakune naar Ngakuru bij Rotorua

Om 9 uur zijn we vertrokken om zo’n 200 kilometer te gaan rijden en er staat een harde koude wind. Het heeft de hele avond en nacht geregend en gelukkig is het sinds een uur of 7 droog, maar het is slechts 10 graden. De zon schijnt heel licht door het wolkendek heen. We rijden eerst ten oosten van het Tongariro NP, gisteren hebben we langs de westkant gereden. We hopen dat we het droog houden tijdens de rit naar Rotorua. Het is nu nog maar 7 graden, brr…. erg koud buiten als ik een paar foto’s ga maken van de omgeving.

We rijden eerst naar Lake Taupo, het grootste meer in Nieuw Zeeland dat rond 181 na Christus is ontstaan door een enorme vulkanische uitbarsting. Het meer is 616 vierkante kilometer groot en dat is ongeveer dezelfde grootte als Singapore.

Even een stukje over de omgeving rond Taupo (van internet)

De omgeving van Taupolaat nog duidelijk zien dat Taupo zich in een vulkanisch gebied bevindt. In de buurt van Taupo ligt Orekei Korako, waar de actieve aarde geisers, warmwaterbronnen en borrelende modderpoelen heeft gecreëerd. Bovendien ligt hier deEmerald Terrace, het grootste silicum terras van Nieuw-Zeeland. Een ander hoogtepunt is deRuatapu grot, die zo'n 40 meter diep is met op de bodem een warmwaterbron.
In de buurt van Taupo liggen de
Huka Falls, het water van deWaikato Riverraast hier op zijn hevigst met 220.000 liter per seconde door een 20 m brede kloof om vervolgens 11 meter naar beneden in een blauwgroene poel te storten.

Ook ligt hier net ten zuiden van het meer deCraters of the Moon.

Het is hier een zeer afwisselend landschap, bossen, struiken, heide, bergen o.a. van zandsteen.. Het is grijs boven lake Taupo en we zien Motutaiko Island in het meer liggen. Verder is het één grote waas in de verte.

Op heel veel plekken net voorbij Taipo komt er stoom uit de grond. Dichtbij is er een energie centrale die de stoom gebruikt voor de opwekking van stroom. Overal zie je “rookpluimen” uit de grond komen, zelfs waar koeien grazen.

We zijn al vroeg op onze bestemming in Ngakuru waar we de Lakeside house ( Rototaha) hebben gehuurd. We komen hier zo vroeg in de middag aan omdat we door de harde regen onderweg de Emerald Terrace, Craters of the Moon en de Huka Falls niet hebben bezocht. Erg jammer maar dat is nu eenmaal de keerzijde als het regent en je verder moet. We doen het maar met de plaatjes van internet.

Eerst ons melden bij de eigenaar die alleen thuis is en daar koffie gedronken met zelfgemaakte koekjes. Ook krijgt Ruud 2 flessen Duits bier mee. Na zo’n anderhalf uur zijn we naar de lodge gereden. Het is groot en we kijken uit op het meer (ja dat krijg je als je Lakeside boekt!) Jammer dat het nog steeds regent en dat het uitzicht wat minder spectaculair is. Geen blauwe hemel dan ook geen blauw water… alles is grijs. We gaan nu eerst boodschappen doen in Rotorua zo’n 40 kilometer verderop. Het is al een stuk later geworden dus proberen we zo snel als het kan over de onverharde weg te rijden. Het eerste stuk is een gravel road van zo’n 7 km lang. Na het boodschappen doen weer 40 km terug. Hier is echt in geen heinde of verre een winkel te vinden. De eigenaresse heeft wel brood, eieren en boter in de koelkast neergezet en later komen daar nog melk en yoghurt bij. Zelf eten ze alles uit eigen tuin en slachten 2 kalveren per jaar. Eén voor eigen gebruik en één om de “huur” van een stuk land te betalen á 1400 NZ dollar (dat brengt een kalf op) per jaar. Hij heeft ons heel veel verteld over zijn leven hier, zijn voorouders, waar ze vandaan kwamen etc.

Thuis gekomen zijn we eerst gaan koken want het was al ver over zessen eer we hier waren en pas om half 8 waren we klaar. Daarna de afwas gedaan en de spullen voor morgen gepakt die we nodig hebben voor onze Maori dag tour “Go Native” o.l.v. een gids die ons allerlei dingen laat zien en beleven wat met de Maori cultuur heeft te maken. Het regent morgen ook maar het schijnt dat we daar een paraplu krijgen.

We hebben hier 3 dagen geen internet dus de verhalen plaats ik wat later dan gewoonlijk.