Spider Rock waar Spider Woman huist!

Canyon de Chelly – North en South Rim

Vrijdag 15 september 2017

Vanochtend zijn we om half 9 vertrokken naar de North Rim van de Canyon (de 64 richting Tsaile). Deze Canyon is in de ochtend uren op z’n mooist. Weliswaar bij zonsopgang het allermooiste maar zo vroeg waren we nu ook weer niet uit de veren.

Tijdens deze trip hebben we drie uitzichtspunten bezocht (van de vier). Eerst de Antelope House Overlook, daarna de Cave Overlook en aan het einde van de tour die zo’n 18 mijl is de Massacre Cave Overlook. Een overdonderende trip mag je wel zeggen, wat een points of view, daar word je stil van. Diepe kloven met massieve bergen en rotsen aan de overkant. Afgronden waar je u tegen zegt. Op sommige punten kun je ook de bodem van de canyon zien.

Info over de overlooks North Rim:

De “Antelope House Overlook”, onder een overhangende rotswand liggen de resten van de “Antelope House Village”; het dorpje bestond uit ongeveer 50 vertrekken. De oudste resten die hier zijn gevonden dateren uit het jaar 693, Antelope House is, waarschijnlijk na een overstroming, verlaten omstreeks het jaar 1260. Op een van de nabijgelegen rotswanden zijn tekeningen van antelopes gevonden, die omstreeks het jaar 1830 zouden zijn gemaakt door de Navajo artiest Dibe Yahzi. De naam Antelope House is door deze tekeningen geïnspireerd. “Massacre Cave”is het enige uitkijkpunt aan de North Rim vanwaar je geen ruïne kunt bezichtigen. Je ziet hier de plek waar in de winter van 1805 Spaanse militairen 115 Navajo Indianen hebben gedood, volgens de overlevering vrijwel allemaal vrouwen, kinderen en oude mannen.

Weer terug gereden naar het beginpunt en hebben daar de South Rim (de 7 richting Sawmill) opgepakt die 32 mijl heen en terug is en in de (na)middag op z’n mooist is. Ook zo overweldigend met totaal 7 overlooks. Ik noem ze hier eerst kort Tunnel Overlook, Tseyi Overlook, Junction Overlook, White House Overlook, Sliding House Overlook, Face Rock Overlook, Spider Rock Overlook.

Info over de overlooks South Rim:

Het eerste uitkijkpunt, “Tunnel Overlook”, is niet echt indrukwekkend. Je krijgt een goede indruk van de prachtige kleuren van de rotswanden, maar van de canyon zelf kan je vanaf deze plek maar een klein stukje zien. Bij “Tseyi Overlook” kan je ver de canyon inkijken en zie je daar de ondiepe Chinle Wash langs de rotsen en tussen de akkers van de Navajo Indianen stromen. Vanaf de “Junction Overlook” zie je de plek waar Canyon de Chelly en Canyon del Muerto zich splitsen. Vanaf de “White House Overlook” zie je zo’n 180 meter beneden je een van de grootste ruïnes in het park. Deze “White House Ruins” zijn bewoond geweest tussen de jaren 1040 en 1275. Het vijfde uitkijkpunt, “Sliding House Overlook”, ligt aan het einde van een korte zijweg. Langs de parkeerplaats ligt een uitgestrekt gebied met slickrock, je kan hier een heel stuk langs de rim lopen. Rechts kom je uit bij de plek vanwaar je de ruïne van een pueblo kan zien die omstreeks het jaar 900 gebouwd is op een smalle richel onder een overhangende rotswand. De pueblo bestond uit 30 tot 50 kamers, en is bewoond geweest tot het jaar 1200. De rotsomgeving rondom “Sliding House Ruin” is erg indrukwekkend. De South Rim maakt een flinke bocht naar links, voorbij die bocht liggen de twee laatste uitkijkpunten. Eerst kom je bij de direct langs de weg gelegen “Face Rock Overlook”, een klein stukje verder eindigt de weg en ga je lopend verder naar het meest spectaculaire uitkijkpunt nl. de “Spider Rock Overlook”. Spider Rock is een smalle, in tweeën gespleten zandstenen pilaar, die 244 meter boven de omgeving uitsteekt. Het uitkijkpunt bevindt zich ongeveer 300 meter boven de bodem van de canyon, je kijkt dus op Spider Rock neer. Volgens een Navajo legende is Spider Rock de verblijfplaats van Spider Woman, de spinnenvrouw die mensen heeft geleerd hoe ze moeten weven.

Onderwijl bij de Tunnel Overlook brood gegeten. De stoelen buiten naast de camper neergezet en daar een half uurtje gezeten genietend van het uitzicht. Deze uitzichtpunten waren iets minder spectaculair maar we hadden ze voor geen goud willen missen met als toetje de Spider Rock waarvan één “Spider Woman” heet.

Achter deze Rock steekt nog een legende: Een spectaculaire geologische formatie is Spider Rock, een zandstenen toren die 240 meter uit de bodem van de kloof oprijst waar Canyon de Chelly en Monument Canyon elkaar ontmoeten. Volgens de overlevering van de Navajo-indianen huisvest de rots de Spider Woman, die het Navajovolk de kunst van het weven bijbracht. Ook is de Spider Woman een les voor de Navajokinderen. Deze worden verteld dat als ze zich niet gedragen, de Spider Woman ze zal opeten. De witte top van de rots zou verklaard worden door het feit dat hier de botten van de kinderen verzameld zijn.

We zien de spits omhoog torende rots in het echt en ook nog eens vanuit verschillende hoekpunten. Hadden er al vele malen foto’s van gezien maar in het echt is het zo imposant, wat is dit geweldig om te zien. Nog stil van het uitzicht op de Spider Rock waar Spider Woman huist, rijden we terug en komen ook langs de camping van Howard die we in eerste instantie hebben gereserveerd. Down to earth … wat een bende daar. We zijn blij dat we toch hebben besloten om op Cottonwood te gokken. Primitief is niet erg maar dit was chaos en smerig … getver! De weg verder terug ging lekker snel en we waren rond 4 uur weer terug op de camping. We zijn erg blij dat we dit hebben mogen zien Een echte aanrader! Nu een wijntje en de voorbereidingen voor het eten. Het waait hier weer flink jammer genoeg maar het was tijdens de rondtrip goed te doen.

Meer info over Canyon de Chelly: Het gebied kreeg de status van National Monument vanwege de vele archeologische vondsten die hier zijn gedaan, er zijn bewijzen dat hier 5.000 jaar lang vrijwel onafgebroken mensen hebben gewoond. Eerst waren dat de zogenaamde Archaic People, die geen permanente woningen hadden maar die sporen van hun verblijf in de canyons hebben achtergelaten in de vorm van rotstekeningen en overblijfselen van hun tijdelijke woonplaatsen. Met de komst van de Basketmakers, omstreeks het jaar 200 voor Christus, werd op de vruchtbare grond van Canyon de Chelly voor het eerst landbouw toegepast. Gedurende de bijna 1000 jaar dat de Basketmakers hier woonden, werden de landbouwtechnieken steeds beter. Het volk kon na verloop van tijd dan ook goed in hun eigen onderhoud voorzien. Net als de Archaic People hebben ook de Basketmakers veel rotstekeningen achtergelaten, waardoor archeologen inzicht hebben gekregen in hun manier van leven. Na de Basketmakers volgden diverse andere groepen, onder wie de Hopi en de Navajo Indianen.

Canyon de Chelly National Monument is niet alleen interessant vanwege de rijke menselijke historie, maar ook vanwege de indrukwekkende natuur. In feite bestaat het National Monument uit vier grote canyons, en veel kleine zijcanyons. De vier grote kloven zijn – van noord naar zuid – Canyon del Muerto, Black Rock Canyon, Canyon de Chelly en Monument Canyon. De ondiepe, modderige Chinle Wash stroomt door de canyons heen, de voortdurende aanwezigheid van water zorgt ervoor dat er altijd veel vegetatie is. In het westen zijn de rotswanden nog geen 10 meter hoog, maar naarmate je verder naar het oosten gaat worden de canyons steeds dieper. In het oosten rijzen de wanden zo’n 300 meter boven de bodem van de canyons uit. Er zijn diverse indrukwekkende monolieten (alleenstaande rotsen), waarvan Spider Rock de meest bekende is.

Het monument Canyon de Chelly beslaat 339 km² en omvat de bodem en wanden van drie belangrijke canyons: de Chelly, del Muerto en Monument Canyon. De bronnen van de stromen die deze kloven hebben uitgesleten liggen ten oosten van het monument. Het monument bewaart overblijfselen van de vroege inheemse stammen die in het gebied leefden, waaronder de Pueblo’s en de Navajo. Nu wonen ongeveer 40 Navajofamilies binnen de grenzen van het monument. Canyon de Chelly is uniek omdat het volledig aan het Navajovolk toebehoort.