Van Canyon de Chelly naar Cortez via Four Corners Monument

Zaterdag 16 september 2017

Al voor 8 uur zijn we op pad. De nachten zijn niet warm dus we kunnen lekker slapen. De wind ging gisterenavond tegen 8 uur liggen. Naarmate de temperatuur stijgt neemt de wind toe in kracht. We moeten het er maar mee doen toch? Vandaag gaat de rit naar Cortez via de Four Corners waar 4 staten te samen komen. Dat is ook het enige punt in heel de USA waar dat voorkomt dus best bijzonder. De zon schijnt weer en er is bijna geen wolkje in de lucht te bekennen in tegenstelling tot gisteren toen we meer witte wolken hadden. Mooi voor de foto’s moet je maar denken.

Wat een geweldig landschap is het hier in deze regio. Lange, aan de weg evenwijdige, bergketens links en rechts en ook lonesome rocks, zoals ook een prachtige rots met links een meer vierkante en rechts een spitse rots. Het is hier een uur later dan in Chinle. Nu volgt Rock Point, een fallusachtige rots die op de foto moet! Eigenlijk wil je overal wel een foto van maken maar je kunt niet aan de gang blijven. Dan kan je beter een voettocht gaan maken en heb je alle tijd om even stil te staan. En telkens de RV aan de kant parkeren lukt ook niet. Maar de rotsen zijn zo verschillende qua kleur, vorm, hoogte en structuur.

Na tig mijl op de 191 N gereden te hebben draaien we rechts de 160 E op en net na deze splitsing komen we een bord tegen met links af naar Utah en rechtdoor naar Colorado, we zitten hier dus bij de four corners in de buurt. Het dorpje Red Mesa ligt links en ontleent zijn naam aan de langgerekte rode bergketen. Iets voorbij het centrum hebben de nieuw gebouwde huisjes ook allemaal rode daken. Bij de Four Corners, het enige punt in de USA waar 4 staten bij elkaar komen, nl. Arizona, Utah, Colorado en New Mexico is een monument waar het wel zo verschrikkelijk druk is dat wij achter een heel lange rij auto’s komen te staan en het niet echt opschiet. We draaien na een tijdje eruit en rijden terug naar de weg. Daar hebben we geen zin in … snel naar het monument en proberen een foto te maken zonder mensen erop of één van ons die met handen en voeten op alle vier de punten gaat staan. Leuk maar niet met die drukte (hebben we in Afrika ook meegemaakt bij Kaap de Goede Hoop). Nadat we terug naar de weg zijn gereden rijden we Colorado binnen. Het is magnificent wat we onderweg zien aan de zeer diverse landschappen. Zou het graag op de foto willen zetten maar je kunt er nergens uit. Geen parkeerplekje te zien.

Om kwart voor 1 (Colorado tijd/Mountain time) checken we in bij de camping “Sundance RV Park” (plek nr.17) en staan een tijdje te kletsen met de campinghost, een heel gezellige vrouw die ons veel vertelt over de omgeving en wat er te doen is in de paar uurtjes die we vandaag nog hebben. We besluiten eerst maar te gaan eten en daarna het stadje te bekijken. In Cortez is dit weekend wel wat te doen maar de stad zelf is niets aan. Het koelt al aardig af en het is nu kwart over vier. Vanavond na het eten weer eens douchen en warmere kleren aan. Het is hier bijzonder schoon …. een dikke 10 wat ons betreft. Lekker om een keer na een paar dagen stof happen met de harde wind en wassen bij een klein kraantje uitgebreid te douchen.