En nog een keer 4

Van Cortez naar Moab

Zondag 17 september 2017

Gisteren een uur “later” ons bed in (Mountain Time aangehouden) en vanochtend was het moeilijk om eruit te komen om half 7. Al wel wakker maar dat uur tijdverschil merk je wel.

Om 8.15 uur tanken en op naar Moab. Daar gaan we niet zoals de vorige keer naar Arches NP en kamperen op Devil’s Campground, weliswaar een leuke camping met grandioos uitzicht en midden tussen de arches maar we slapen in Moab zelf en bezoeken van daaruit Dead Horse State Park in de middag. Devil’s Campground konden we niet boeken omdat die in deze periode dicht is wegens wegwerkzaamheden in de avond en nacht en overdag moeilijk te bereiken is. Als je dan aan het einde van de weg op de campground staat en er gebeurt iets midden in de nacht dan ben je dus afgesloten en kun je geen kant op. Jammer want het was een geweldig leuke plek daar! Aangezien we Arches voor een gedeelte al gezien hebben gaan we nu dus andere parken bekijken. Vooreerst nu op pad naar Moab via de 491 E en de 191 E en N waar een aantal mooie plekjes zijn te bezoeken zie ik op de wegenkaart. Hopen dat we daar kunnen stoppen. Om half 10 rijden we Utah binnen en gaan even later verder op de 191 N. De omgeving is tot nu toe vrij vlak met veel landbouwgrond en af en toe in de verte een berg. Iets meer industrie en ook zoals bij de meeste “huizen” hier is tot nog toe ontzettend veel oude troep naast de huizen. Heerlijk om te zien voor een rotzooi freak zoals ik maar het doet wel armoedig aan. De lucht is niet zo blauw als de afgelopen dagen. En ineens doemt daar Church Rock op ….. de eerste van de 4 punten die ik hieronder even noem. Wat een verschijning zo in het verder wat kale landschap. Een foto aan de muur waard!

De 4 opmerkelijke punten zijn dus: Church Rock, een beauty zo midden in het landschap, qua kleuren … wauww, na een aantal mijlen zien we Wilson Arch ook aan de rechterkant met een gat erin maar aangezien de lucht wit is steekt het niet zo mooi af als dat tie blauw zou zijn, daarna Looking Glass Rock aan de linker kant welke wat minder noemenswaardig is en op het einde Hole in the Rock wat niet bijster interessant is maar de reclame die er voor gemaakt wordt zo storend op de berg gekalkt staat dat het mij eerder boos maakt. Pure landschapsvernietiging! Het gedeelte net na de Hole in the Rock is weer een plaatje. Massief en prachtige vormen rotsen er voor.

Nu door na Moab waar we even voorbij de stad de 279 inslaan naar Potesh in Dead Horse State Park (oostkant). We rijden nu langs de Colorado River. Majestueuze machtige prachtige bergwanden …. met geen pen te beschrijven. Wat een onnoemlijk mooie route, en dan zijn we niet eens in het westelijk gedeelte geweest wat nog mooier maar ook meer toeristisch schijnt te zijn. Geen groothoeklens bij ons dus de bergwanden passen niet eens vanaf de grond tot aan de top op een foto. We zien op een paar punten wat petroglyphen op de bergwanden. Opmerkelijk punt is ook Jug Handle Arch. De naam zegt genoeg.

Om 3 uur checken we in bij Canyonlands RV Park in Moab (plek 13!!) waar we na de koffie even de stad in lopen.