Island in the Sky

Canyonlands NP (Island in the Sky)

Maandag 18 september 2017

Vandaag besluiten we het gebied “Island in the Sky” in Canyonlands te bezoeken. Dat ligt in het noordoosten van Canyonlands en is goed bereikbaar in tegenstelling tot “The Maze” waar je beter niet kunt rondtoeren. Aan “The Needles” wat in het zuidoosten ligt zullen we vandaag niet toekomen. We hebben er al heel mooie foto’s van gezien en zijn erg benieuwd of het bewaarheid wordt.

Via de UT-313 rijden we het Nationale Park in en bij de ingang laten we onze pas zien en krijgen weer een foldertje en overzichtskaart van alle overlooks. Aan het begin is het al raak. Aan de ene kant meandert de Green River en aan de andere kant de Colorado River … wat een prachtige vergezichten. Gelukkig veel stopplaatsen die aan het begin van de middag overvol staan maar wij hebben er nog geen last van zo in de ochtend. We beginnen met Shafer Canyon Overlook en stoppen daarna op diverse andere plekken die niet genoemd staan op de kaart maar wel met bordjes worden aangegeven. Candle Stick Tower Overlook, Buck Canyon Overlook, Orange Cliffs Overlook en Grand View Point Overlook. Daarna rijden we terug naar de splitsing waar we de andere weg nemen en zien Aztec Butte, een prachtige rots, Holeman Spring Canyon Overlook, waar je Holeman Spring Basin ziet, Whale Rock en het eindpunt Upheaval Dome. Het is werkelijk adembenemend. Overal maken we korte wandelingen en staan vaak pal aan de Rim en kijken ver weg en diep naar beneden, dus mensen met hoogtevrees ….. ga ver van de rand afstaan.

Op de terugweg nemen we nog een kijkje bij Mesa Arch waar het vanochtend erg druk was en we het overgeslagen hebben. Nou uhh , het is nog steeds erg druk maar ook wij willen de Arch zien. Aangekomen na een korte hike zien we hem liggen in al zijn pracht. Een “witte” boog, weer heel anders dan de bruin/rode/oranje bogen in Arches NP. Jammer genoeg staan er veel mensen bij en onder de arch. Pech maar we snappen wel dat mensen eronder willen staan. Het is geen strak blauwe lucht vandaag dus ook de “witte” arch steekt niet mooi af tegen de lucht. Natuurlijk hebben we wel een paar foto’s gemaakt voor de “verzameling”.

Inmiddels is het al over half 3 geweest en is het tijd om terug te rijden en vertrekken richting camping (wederom in Moab) maar we gaan eerst nog naar de supermarkt voor de boodschappen, wijn halen bij de liquor Store. Hier in de supermarkten is dat niet te verkrijgen, waarschijnlijk omdat alcohol in dit gebied nog steeds verboden is óf omdat de supermarktketen hier in Utah dit niet verkoopt. Het eerste lijkt ons niet aannemelijk omdat er wel aparte winkels zijn waar het wel verkocht wordt. We melden ons, met boodschappen en wijn en zonder hanger weer bij dezelfde camping en checken opnieuw in (was in eerste instantie niet de bedoeling om 2 dagen in Moab te staan maar dat is voor we de reis helemaal rond hadden veranderd omdat we niet in Arches NP konden staan). We krijgen nu plek 52. Het is inmiddels al bijna 6 uur als ik ga wassen. Die van gisteren is gelukkig droog en Ruud gaat in de tussentijd koken. Straks nog even lekker douchen en daarna lezen.

Wat een geweldige ervaring rijker. Het lijkt wel of in Canyonlands bijna alles is wat ook in andere parken te zien is. Een pracht van een park! Weer een aanrader dus DOEN!

(Op deze camping blijkt dat elke dag om 7 uur het fanfare korps van de plaatselijke highschool hiernaast aan het oefenen is. Je wordt je bed uitgetoeterd met steeds weer hetzelfde lied. Je zal hier een maand staan, hahaha)

Wat info over Canyonlands NP:

Gedurende miljoenen jaren hebben de Green River, de Colorado River en hun zijrivieren zich een weg gebaand door het rotslandschap in Utah. Hierdoor is een van de meest ruige gebieden in de Verenigde Staten ontstaan, een bijna ondoordringbaar labyrinth van kloven met talloze natuurlijke bogen, bruggen en de meest grillige rotsformaties. Door de rivieren wordt het park in drie stukken verdeeld, die elk een eigen karakter hebben. Het drukst bezochte gedeelte is het hoog gelegen Island in the Sky District, vanwaar je spectaculaire uitzichten hebt over de omgeving. Het gedeelte dat The Needles wordt genoemd, wordt gedomineerd door kleurrijke rotsformaties. Het zeer afgelegen The Maze is het meest ruige deel van het park, en wordt alleen door zeer ervaren backpackers bezocht.
Je rijdt het Island in the Sky district binnen via de UT-313. De weg loopt ongeveer 6 mijl het park in, en splitst zich daar. De weg gaat rechtsaf nog 5 mijl verder, naar Upheaval Dome. En linksaf gaat de weg nog 6 mijl verder, naar Grand View Point Overlook.
Voorbij het Visitor Center wordt de hoogvlakte steeds smaller, het meest smalle gedeelte wordt The Neck genoemd.