2000 mijl en een hangertje

Van Moab naar Capitol Reef

Dinsdag 19 september 2017

Om half 9 hebben we ook al getankt en gaan op weg naar het volgende adres in Capitol Reef. We zijn al een paar dagen later wakker wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het uur tijdverschil. We zien hier links Arches NP liggen waar we 3 jaar geleden zijn geweest. Ik kan het niet laten om snel een foto te maken van het bord van de afslag whaha, maar het was ook een donders mooi park!

Het is geen knalblauwe lucht tot nu toe, wat streperig wit/licht blauw en het waait erg hard. Ah … wederom staat de teller op 1000 mijl dus we hebben nu 2000 mijl (3200 km) gereden in deze camper. We nemen vanaf de I-70 de afslag naar de Scenic Byway 24 richting Hanksville. Hier staat de wind nu pal op de zijkant van de RV en dan merk je hoe veel je bij moet sturen om hem op de weg te houden. Het zijn niet de meest brede wegen maar Ruud heeft het aardig onder controle alhoewel het niet aldoor ontspannen rijden is. In de verte zien we een heuse zandstorm. Wat een uitgestrekte vlakte met aan de linkerkant een lage langgerekte berg en voor ons een weg waar geen eind aan lijkt te komen. Het besef ineens: we zijn bijna op de helft van onze camperreis. Nog 15 nachten in de RV slapen en dan vliegen we ’s middags weer terug naar Nederland. Wat zijn die twee weken snel gegaan.

Nu is het één grote leegte met af en toe een kleine butte. Ja we zijn ook anders gewend de laatste paar dagen dus deze mogen net geen naam hebben qua grootte maar mooi zijn sommige wel. Rechts van ons is de zijweg naar Goblin Valley State Park, maar die slaan we over omdat we die al gezien hebben. Voor degene die niet weten hoe het eruit ziet: het zijn allemaal kleine verschillende vormen stenen waar als je goed kijkt van alles in kunt ontdekken zoals een walvis, een olifant etc. Een park vol trollen wordt het ook wel genoemd. Zeer zeker de moeite waard. Nu toe aan een bak koffie met lekkere koeken die we een paar dagen geleden hebben gekocht en ff een plaspauze ….. moet ook gebeuren hè!

Om kwart over 1 beginnen we aan de Scenic Byway Drive naar Fruita in Capitol Reef. Majestueus om te zien, hoe heeft het zo kunnen vormen/ontstaan, werkelijk prachtig. Het is hier bij het Visitor Center stikdruk dus we weten niet of we nog ergens plek hebben om te parkeren tijdens die drive. Eenmaal op weg valt het met de parkeerplaatsen best mee al is het soms erg krap. We komen o.a. langs Danish Hill, Cassidi Arch, Grand Wash en Slick Rock Divide tot het einde waar we moeten keren omdat het overgaat in een dirt road. Het zijn mooie uitzichten maar minder mooi dan het stuk iets voor Fruita tot het Visitor Center. Daar zag je imposant hoge bergwanden. We stoppen wel vaak om foto’s te maken. Nu rijden we verder richting de camping in Torrey en zien onderweg nog The Castle en stappen ook uit bij Panorama Point. Het waait hier zo hard dat we al snel weer naar beneden lopen en zien even verderop ook nog Chimney Rock voor we bij de campground arriveren.

Het is hier een stuk drukker dan in 2014 waar we toen met hooguit 3 campers stonden. Nu staat het bijna vol en bij de receptie is het erg druk met inchecken. Ik zie daar ook een aantal mooie hangertjes en die ga ik straks wat beter bekijken. Wie weet zit er toch wat tussen en ze zijn een stukkie goedkoper dan in Moab maar zie hier helaas geen zwarte met spikkeltjes etc. We kijken uit op het prachtige gebergte en staan op plek 49 bij Thousand Lakes RV Park. Vrij vroeg zijn we dit keer op de camping aangekomen en net voor 4 uur hebben we de camper geïnstalleerd. Ik ga tegen de avond nog even kijken naar de hangertjes en vind er een prachtig gekleurde en qua vorm ook mooie tussen die door een Navajo indiaan is gemaakt. Ok zijn naam staat erop. Dat is het echte werk en niet de troep die ze in China maken wat ook in de VS wordt verkocht. Helemaal blij dat ik mijn verjaardagsgeld nu goed heb kunnen besteden. Ruud kan hem ook wel waarderen dus ook daar ben ik blij mee. Nog een wijntje drinken we samen voor Ruud (alweer) gaat koken. Erg lief dat hij tijdens de hele vakantie al ’s avonds kookt.

Tot morgen!

Info over Capitol Reef NP:

Het langgerekte Capitol Reef National Park bestaat uit twee delen. In het noorden ligt Cathedral Valley, een woestijnlandschap met daarin hoog uitstekende zandstenen rotsen die door hun vorm aan kathedralen doen denken. Het voornaamste geologische fenomeen in het zuiden is de Waterpocket Fold, een rechte, 160 kilometer lange plooi in de aardkorst. De immense wanden van deze plooi bestaan uit rotslagen die zijn gevormd tijdens verschillende geologische tijdperken. Die wanden zijn door krachten in de aardkorst helemaal schuin gedrukt, waardoor de verschillende rotslagen zichtbaar zijn geworden. Midden tussen de kale rotsen vind je ook nog een prachtig begroeid gebied rondom de Fremont River. Mormoonse kolonisten hebben hier vroeger een nederzetting gesticht, waar zij gewassen teelden en boomgaarden aanlegden.