Porsches en hoodoos

Capitol Reef naar Bryce Canyon

Woensdag 20 september 2017

Het was vannacht bar koud met maar zo’n graad of 5. Dat merkten we gisterenavond al en vanochtend direct de dikke vesten aangetrokken want zo uit je warme bed is het niet lekker. Een mooie zonsopgang kregen we rond half 7 te zien waarbij de zon de bergen mooi rood kleurt.

Na het vaste ritueel staan we om 8.15 uur de RV vol te tanken en rijden weldra de Highway 12 op, ook een weg die we niet eerder hebben gereden. Het eerste stuk is een bosrijk gebied wat we tot nu toe niet veel gezien hebben, weleens een paar bomen maar zoveel mijlen achtereen nog niet. Door Garfield County en we zitten nu al behoorlijk hoog in de bergen. Ineens staan voor onze neus een stuk of 10 zwarte koeien. Ze vluchten de berm in en dat is maar goed ook want zo’n koe op je grill dat moet je niet hebben. Ja, de grill van een barbecue hahaha. We stoppen bij het volgende punt aan de linkerkant waar we over een dal uitkijken. De loofbomen beginnen al een gele kleur te krijgen dus de Indian Summer is al gestart, ook in Dixie National Forest.

Wij komen nu steeds Porsche’s tegen en dat zijn er heel wat. Het blijkt om een groep Belgen te gaan die hun Porsche’s vanuit Antwerpen hebben laten verschepen naar San Francisco en een rondreis maken met een groot aantal liefhebbers. De auto’s zien er schitterend uit en zij genieten volop van hun trip. Het blijkt dat ze vaker een tour in het buitenland doen en dit keer is het de VS geworden. Mag wel wat kosten neem ik aan om je auto te laten verschepen. We rijden langs Grand Staircase (Escalante) net voorbij Boulder. Vanuit het bosgebied rijden we zo weer door het rotsachtige gebied met de vele prachtige vergezichten (die je in een bos natuurlijk niet kan zien). Telkens komen we dezelfde man op een motor tegen waar ik foto’s van mag maken en natuurlijk de leden/auto’s van de Porsche club die ook overal bij de stopplaatsen opduiken. Gelukkig zijn er veel parkeerplekjes onderweg langs de Scenic Drive 12 en het is zeer de moeite waard om deze weg te volgen want dit gebied is schitterend.

Tegen half 2 rijden we de camping Ruby’s Inn op en installeren we de boel op plek 123. Eerst een bakkie koffie en dan nemen we de shuttlebus Bryce Canyon NP in die ons naar de diverse uitkijkpunten brengt. We mogen niet met onze camper door het park omdat tie te groot is maar als we de parkeerplaatsen zien voor auto’s dan ben je ook blij dat er een bus rijdt. Het is overvol op de parkeerplekken en mensen moeten maar rondjes rijden om een keer een plekje te kunnen krijgen als er iemand vertrekt. Hopeloos eigenlijk. Wij beginnen achteraan bij Bryce Point en we zien eindelijk weer de rood/oranje torentjes opdoemen. Het licht is nog wat schel dus niet zo donker rood als dat je ze ziet tegen het eind van de middag en bij zonsondergang. We pakken opnieuw de shuttlebus en laten ons naar Inspiration Point, Sunset Point, Sunrise Point brengen en nog even langs het Visitor Center voor wat informatie en stappen uit bij de camping. Bij al de points zijn we eruit geweest om foto’s te maken en vooral de weidsheid en de kleuren van de hoodoos te bewonderen.

Dit zijn de punten met wat info erbij:

Paria View: Dit punt kijkt uit over hoodoos in het Amphitheater, die zijn gevormd door de Yellow Creek. In het zuiden zie je de White Cliffs. Je kijkt uit over de Paria River Valley en over het Aquarius Plateau.

Bryce Point: Dit is het hoogste uitkijkpunt langs deze canyon, en het is vooral een goede plek tijdens de zonsopkomst en in de vroege ochtend.

Inspiration Point: Uitzicht op het Bryce Amphitheater en op de rotsformatie Silent City.

Sunset Point: In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, kan je hier de zon niet goed zien ondergaan. Wel heb je hier in de namiddag een goed uitzicht over het Bryce Amphitheater.

Sunrise Point: Een erg goede plek om het Bryce Amphitheater tijdens de zonsopkomst te zien. De veranderingen in de kleurschakeringen zijn dan erg indrukwekkend.

Fairyland Point: Net voorbij de parkgrens (en zelfs nog vóór het Park Entrance Station) begint de één mijl lange Fairyland Road, die leidt naar het Fairyland Point. Een sprookjesachtig mooi amphitheater, Fairyland Canyon genaamd, met uitzicht op de Pink Cliffs. De rotsformatie Boat Mesa heeft de vorm van een boot. In de verte ligt de 2.257 meter hoge rotsformatie Sinking Ship.

Nu het eten klaarmaken en ons verheugen op een aantal trails die we morgen gaan lopen.