Pas op! Niet voor de beren maar wel voor de raven.

Kanab naar Grand Canyon North Rim

Maandag 25 september 2017

Al vroeg op pad vandaag met eerst een ontbijt voor de nodige energie, afkoppelen van de RV etc. en daarna boodschappen doen en tanken. Rond 9 uur rijden we Arizona weer binnen. We volgen de 89 A South richting Fredonia en Jacob Lake. Het is weer zonnig vandaag maar nog wel koud. Het landschap verandert voortdurend. We zien bossen, bergketens in prachtige kleuren, woestijn, geel zand, bosjes donker groen van kleur. Een aardig stukje om doorheen te rijden. Bij Jacob Lake aangekomen slaan we rechtsaf naar de noordzijde van de Grand Canyon. De zuid kant hebben we 3 jaar geleden bezocht en die was erg indrukwekkend. We zijn benieuwd of hier ook zo’n grandioos uitzicht is. Heb van velen gelezen dat de North Rim mooier is dan de South Rim, dus we kunnen het nu zelf gaan vergelijken.

Het is in en in triest maar bijna alle bomen zijn verbrand alleen een gedeelte van de stammen met wat zijtakjes staan er nog met daar tussenin wat geel gekleurde struiken. Ik wist wel dat er enige tijd geleden een felle brand heeft gewoed maar dat het zo veel schade heeft veroorzaakt?! Echt niet normaal en zo jammer. Eer dat dit weer een dicht begroeid bos is zal nog jaren duren. Overal (ook in andere gebieden) zien we loslopende koeien, paarden en herten die zo de weg over kunnen steken. Ze hebben hier echt de vrijheid en zo hoort het ons inziens ook te zijn. We rijden nu op bijna 9000 voet hoogte en een eind verderop staan de bomen weer zoals het zou moeten. Groen en geen zwart meer te zien. Mooie herfstkleuren want de loofbomen kleuren prachtig geel en oranje. (helaas nog geen rood gezien). De meadows liggen er prachtig bij en we zien telkens een aantal grazende herten bij elkaar. We zijn ook een bord met “pas op voor bizons” tegengekomen maar in het echt hebben we ze nog niet gezien. Al vrij vlot komen we de ingang van de Grand Canyon tegen en laten onze Nationale Parkpas zien zodat we zonder apart daarvoor te betalen kunnen doorrijden. We rijden tot het einde en vinden net voor het Visitor Center nog een parkeerplekje voor onze RV. Het is hier 1 uur vroeger dan in Utah dus we hebben er een uurtje bijgekregen. Na het inparkeren lopen we een stukje langs de rim richting het Visitor Center waar we info vragen over de te lopen en te rijden routes.

Nu eerst brood eten en daarna nemen we eerst de route naar Bright Angel Point. We worden verrast door de weidsheid van de Canyon. Toch anders dan de South Rim waar je meer meanders van de Colorado River ziet. Op diverse punten kun je vanaf de rim het landschap beneden je en in de verte zien. Terug naar de RV om een bakkie te doen en we lopen daarna nog een keer een gedeelte van de rim bij Bright Angel Point en checken, na genoeg gezien te hebben, bij de North Rim Campgound in zo rond kwart voor 3 waar we plek nr. 34 krijgen toegewezen. We staan midden in het bos en moeten ook al het voedsel binnen houden omdat hier veel raven zijn die razendsnel eten van je bord of uit je pan pikken. Weer eens wat anders dan beren hihi. Het begint al kouder te worden. Ik besluit nog een rondje camping te doen voor het te donker wordt i.v.m. mijn foto-opdracht voor de maand oktober. Heb al wel wat gemaakt maar ben nog niet tevreden over het resultaat. Samen gaan we nog even naar het winkeltje op de camping waar ze idioot hoge prijzen hanteren….. niks kopen dus. Deze campground heeft verder geen voorzieningen buiten het toiletgebouwtje om en een doucheruimte bij de ingang waarvoor je moet betalen. Lekker primitief, dus geen elektra of water. Dat is wat we graag hebben/zien qua campings (soms moet je wel eens bijtanken qua water en stroom hebben). Gisteren hebben we alle batterijen opgeladen voor de komende drie dagen dus dat moet goed gaan. We staan midden tussen de bomen en de tentjes in. Voor morgen hebben we 2 opties uitgekozen. Welke het wordt besluiten we morgenochtend.