Op weg naar de indianen!

Van Flagstaff naar Chinle (Canyon de Chelly)

Donderdag 14 september 2017

Afgelopen avond heeft het constant geregend en ook onweerde het. Van de droogte en hitte naar de neerslag en kou want het is hier behoorlijk koud. Eerst koffie en dan douchen want dat komt er voorlopig niet van. Alles na het ontbijt weer aan kant en we kunnen vertrekken. Helaas neemt de receptie van de camping waar we over 2 dagen geboekt hebben nog niet op om 8 uur. Dan onderweg maar een telefooncel zien te vinden. Eerst voltanken want we hebben een lange reis voor de boeg naar Canyon de Chelly waar de 2 nachten staan als er plek is op Cottonwood Campground in Chinle. Hebben wel bij een andere camping gereserveerd maar willen graag op een andere campground staan. Het is een first come – first serve, dus hopen dat er nog een plek vrij is aan het eind van de middag.

Nu op de I-40 E zo’n 132 mijl rijden voor we afslaan naar de 191 N. Het is niet altijd even leuk zo’n Interstate (I-weg) maar we moeten vandaag kilometers maken en dit schiet het meest op. Het prachtige Coconino Forest laten we achter ons en belanden in een soort van woestijn genaamd Painted Desert. Even verderop ligt Meteor Crater en we besluiten deze krater over te slaan. Wel stoppen we even voor wat foto’s van de mooie rood/bruine stenen die langs het parkeerterrein liggen. Geen Crater te zien maar heb wel een foto van het bord “de afslag naar …” hihihi. Ik weet wel dat het een heel stuk lopen is en dat er afhankelijk van het weer 1 of 2 tours per dag zijn die je kunt boeken. Dan loop je naar de rand van de krater en kun je de inslag zien.

Info over Meteor Crater:

Deze krater is 50.000 jaar geleden ontstaan, toen de Canyon Diablo Meteoriet de atmosfeer van de aarde binnenkwam en hier is ingeslagen. De meteoriet had waarschijnlijk een diameter van ongeveer 50 meter, en een gewicht van zo’n 300.000 ton. Men schat dat de inslagsnelheid 18 kilometer per seconde was. De krater is 173 meter diep, en heeft een diameter van 1200 meter. De kraterrand steekt ongeveer 30 meter boven de omringende vlakte uit. Ten tijde van de inslag leefden er geen mensen in dit gebied, het landschap bestond voornamelijk uit open grasland. De inslag moet een aardbeving van ten minste 5.5 op de schaal van Richter hebben veroorzaakt, en een gigantische schokgolf die alles in de wijde omgeving heeft vernietigd.

Maar vaak waait het zo hard zoals nu ook het geval is dat de tour dan niet doorgaat. Op de parkeerplaats ging het zo te keer dat eerst de landkaart wegvloog toen ik de deur opende. Ik erachteraan en kom terug en waait mijn routebeschrijving weg. Daar weer achteraan en dat zal wel een dom gezicht zijn geweest. Hannie die duikt naar de papieren op het asfalt en onder de camper en naast de camper. Gelukkig heb ik ze beide kunnen redden want dat zijn juist de dingen die je niet kunt missen als je rijdt. Heb nog wel een versie op mijn laptop maar dat is wel onhandig om te navigeren met zo’n ding op schoot.

We rijden bij Navajo County (Navajo / Hopi) ineens over de Little Colorado River, wel vrij breed maar er staat bijna geen water in. Bij Joseph City ziet het er heel armoedig uit, kapotte trailers, huisjes, oude wagens, erg triest om te zien. Daarna langs de energiecentrale Cholla Power Plant (fabriek). Links ligt de Painted Desert met prachtige rode/roze/gele/groene kleuren en zo direct krijgen we Petrified Forest NP waar versteende bomen zijn te zien. Hier hebben we ook geen tijd meer voor. Dus 2 dingen moeten schrappen van ons lijstje.

De route gaat verder over de 191 N en direct na de afslag drinken we koffie. We zijn nu in Apache County. Het is adembenemend mooi hier en zeker nadat we de I-40 E achter de rug hebben. Af en toe zien we wat huisjes die in het landschap half verscholen staan. Hier is niet veel verkeer, verlaten wegen met soms lange rechte stukken weg gevolgd door veel bochten en zo kronkelen we door het landschap. Donkere wolken pakken zich samen. Er is tot het weekend regen voorspeld dus we zijn benieuwd of het in Chinle ook het geval is. Dat zou jammer zijn want we zijn daar 2 dagen en hebben 2 routes ingepland. Het begint zachtjes te regenen en te weerlichten. De wolken worden alsmaar dikker. We besluiten even te stoppen om een broodje te eten en krijgen ondertussen een vette bui op ons dak. Als het iets minder erg lijkt te worden vertrekken we weer.

Nog 30 mijl te gaan en het rijdt lekker door zo. In de buurt van Chinle lopen de paarden en koeien langs en op de weg. Heel normaal hier trouwens want we zijn er al velen tegengekomen. Omstreeks half 2 komen we aan op de camping. We hebben toch maar gekozen voor Cottonwood en niet voor de campground van Howard waar we op het zand zouden staan en het ook heel primitief is. Morgen gaan we het zien want dan rijden we langs die camping van Howard (kunnen we nog even zwaaien hahaha). Cottonwood heeft toiletgebouwtjes en is verder ook primitief maar heeft geasfalteerde plekjes dus met de regen komen we niet vast te zitten. In eerste instantie hebben we plek nummer 37 uitgekozen maar verruilen die voor nummer 38 aan de overkant. Het waait hard en we kunnen naast de RV een beetje uit de wind zitten maar de wespen komen al snel om de hoek zetten dus hoppa naar binnen met de koffie en koek. Het campgeld hebben we in een busje gedaan met een briefje hoelang we blijven staan en zijn daarna naar het Visitor Center van Canyon De Chelly gereden en gevraagd of we daar kunnen bellen naar een gratis nummer. Ze zegt ijskoud dat ze geen telefoon hebben. Ik zie de foon onder de desk staan. Wat een trut …. dan toch niet! Zeg dan dat het niet mag maar ga niet staan liegen. In een Visitor Center geen telefoon , aan me hoela!

Vandaag dus voor het eerst lekker vroeg gearriveerd maar we hebben dan ook geen pech of files o.i.d. gehad. Alleen jammer van de wind en de regen. De harde wind doet ons denken aan Bluff waar we 3 jaar geleden stonden als alternatief voor Canyon De Chelly. Alleen hier is er geen zandstorm op de camping maar hebben ze onderweg wel zandhozen gezien. Voor het eerst sinds het begin van onze roadtrip staan we 2 dagen op dezelfde plek. Even rust inbouwen, alhoewel ….. morgen willen we heel veel gaan zien.

Corrina

Wel jammer dat je Petrified Forest en Painted Desert niet hebt gezien. Mooi kleurrijk (als de zon schijnt vooral) en dat versteende hout is ook echt heel bijzonder om te zien ook in verschillende kleuren. Heb er een stukje van gekocht bij het Visiter Center/winkel.

Hannie

We moesten echt keuzes maken. Jammer, maar een dag heeft maar een aantal uren waarin je wat kunt bekijken. Ik heb de resultaten van het versteende hout 3 jaar gelden gezien bij een winkel die dat verkocht. En dat waren echt prachtige exemplaren, heel groot, de bovenkant van een "afgezaagde" boom. Toch al gauw zo'n 75 centimeter doorsnede. En heel mooi van kleur.
Wat leuk dat je nog een stukje versteend hout hebt als aandenken.